Почетна > Нови Сад

Нови Сад Новосадске приче

Како би трамваји могли да се врате у Нови Сад?

Готово сви већи градови у Европи имају неки вид превоза на шине, било да је то у питању метро или трамвај. То „правило“ некада је важило и за Нови Сад, а постоји могућност да трамваји опет „јуре“ улицама нашег града.
Фото: WikimediaCommons/IIAleksandarII

Новим Генералним урбанистичким планом, Новим насељем пролазиће трамвајске линије.

У плану је да Новим насељем пролазе линије које би ишле све до гараже Градског саобраћајног предузећа.

Трамвајске шине би најпре обогатиле булеваре Јована Дучића и Кнеза Милоша.

Радило би се и на очувању старе пруге ка Ранжирној станици, која би такође спадала у трамвајску, градску руту.
Фото: Градске инфо

Иако би по ГУП-у у будућности Ново насеље могло добити трамвај, што се тиче саобраћајне мреже, у овом делу града није планирано пуно тога. Саобраћајнице ће се више градити на Југовићеву.

Бициклистичких и пешачких стаза никада доста, као ни паркинга, тако да ће се у остатку насеља оне додавити тамо где је могуће и где је потребно.

Како би се трамвајска линија развијала и што више заживела, поред седишта ЈГСП-а на Футошком путу 46, планира се паркинг резервисан за грађане, који би своје путовање од те тачке наставили управо трамвајем.

Како је то некада било у Новом Саду, када су трамваји „красили“ градске улице?
Фото: WikimediaCommons

Како се Нови Сад развијао, расла је потреба за масовним транспортом. Године, 1910. струја се полако уводила у град, што је дозволило да се електрични трамвај отвори у наредној години.

Трамвајски превоз уведен је 30. септембра 1911. године, а први трамваји су купљени у „Ганц“ фабрици у Будимпешти. Касније су трамваји долазили у Нови Сад и из Славонског брода, али и из Немачке.

Већ 1930. године, град је купио три аутобуса који су постали конкуренција трамвају.

Да ствар буде још гора по трамвајску линију, догодило се и то несрећно бомбардовање 1944. године које је уништило електричну централу која је напајала трамваје.

Све до 1958. године трамваји су наставили да превозе грађане, када су замењени аутобусима.
Фото: PrtSc/Instagram/novisad_nekadisad

Оно што је занимљиво јесте куда се трамвајска линија кретала.

Постојале су две линије у Новом Саду:
  1. Прва бела линија водила је од тадашње „Футошке капије“ до Ћурчијске  улице (данашње Темеринске улице)
  2. Траса друге, односно зелене линије, почињала је код старе железниче станице, а завршавала се на обали Дунава на крају данашње Дунавске улице
Фото: PrtSc/Instagram/novisad_nekadisad

Фото: PrtSc/Instagram/novisad_nekadisad

Иако су ове две биле примарне и оне су сврставале у главне линије, постојала је и додатна плава линија која је водила до купатила на Ченеју.

Најстаријим Новосађанима можда не би било страно да се улицама града опет зачује звук шина. Идеја о враћању трамваја старе суграђане подсетила би на њихову младост и детињство, а млађи, поготово возачи, би морали да се адаптирају на нове промене у градском саобраћају.

Време ће показати да ли ће се трамвајске линије опет вратити у Нови Сад.

Da li znate gde se u Novom Sadu nalazi Menratova palata?

Преузмите андроид апликацију.