Једна крвна група има већи ризик од можданог удара, тврде научници

Крвне групе описују богату разноликост хемикалија приказаних на површини наших црвених крвних зрнаца.
Фото: Pexels/Anna Shvets

Међу најпознатијима крвним групама су А и Б, које могу бити присутне заједно као АБ, појединачно као А или Б, или уопште присутне као О.

Чак и унутар ових главних крвних група, постоје суптилне варијације које произлазе из мутација одговорних гена.

Истраживања научника

Сада су геномска истраживања открила јасну везу између гена за подгрупу А1 и раног почетка можданог удара.

Истраживачи су прикупили податке из 48 генетских студија, које су укључивале отприлике 17.000 људи са можданим ударом и готово 600.000 особа из контролне скупине без можданог удара. Сви учесници су били старости између 18 и 59 година.

Истраживање целог генома открило је две локације снажно повезане са ранијим ризиком од можданог удара. Један се поклопио са местом где се налазе гени за крвну групу.

Друга анализа специфичних типова гена крвне групе, затим је открила да су људи чији је геном кодиран за варијацију А групе имали 16 одсто веће шансе за мождани удар пре 60. године, у поређењу са популацијом других крвних група. За оне са геном за скупину О1 ризик је био мањи за 12 одсто.

Додатни ризик

Истраживачи, међутим, напомињу да је додатни ризик од можданог удара код људи са крвном групом А мали, тако да нема потребе за додатним опрезом.

„Још увек не знамо зашто би крвна група А представљала већи ризик, али то вероватно има везе с факторима згрушавања крви попут тромбоцита и ћелија које облажу крвне судове, као и других циркулирајућих протеина, који сви играју улогу у развоју крвних угрушака“, каже старији аутор и васкуларни неуролог Стевен Китнер са Универзитета Мериленд.

Док се налази студије могу чинити алармантним, та крвна група може да промени ризик од раног можданог удара. Сваке године у САД-у нешто мање од 800.000 особа доживи мождани удар.

Већина ових догађаја, око три од свака четири, догађа се код људи старијих од 65 година, са тим да се ризици удвостручују сваког деценије након 55. године.

Такође, људи укључени у студију живели су у Северној Америци, Европи, Јапану, Пакистану и Аустралији, а људи неевропског порекла чинили су само 35 посто учесника.

Нова истраживања од помоћи

Будуће студије с разноликијим узорком могле би да помогну у разјашњавању значаја резултата.

„Јасно је да нам је потребно више накнадних студија како бисмо разјаснили механизме повећаног ризика од можданог удара“, каже Киттнер.

Још једно кључно откриће студије дошло је поређењем људи који су имали мождани удар пре 60. године живота с онима који су имали мождани удар након 60. године.

За ово су истраживачи користили скуп података од око 9.300 људи старијих од 60 година који су имали мождани удар и око 25.000 особа из контролне групе старијих од 60 година које нису имале мождани удар.

Открили су да је повећани ризик од можданог удара у крвној групи А постао безначајан у скупини с касним почетком можданог удара, што сугерише да мождани удари који се догоде у раној доби могу имати другачији механизам у поређењу с онима који се догоде касније.

Мождани удар код млађих људи мање је вероватно да ће бити узрокован накупљањем масних наслага у артеријама (процес који се назива атеросклероза), а већа је вероватноћа да ће бити узрокован факторима који имају везе са стварањем угрушака, кажу аутори.

Једна крвна група има највећи ризик од рака желуца

Студија је такође открила да људи с крвном групом Б имају око 11 одсто већу вероватноћу да ће доживети мождани удар у поређенмју с контролном групом без можданог удара, без обзира на њихову старост.

Претходне студије показују да је део генома који кодира крвну групу, назван „АБО локус“, повезан с калцификацијом коронарне артерије, која ограничава проток крви и срчаним ударом.

Генетски след за крвне групе А и Б такође је повезан с нешто већим ризиком од крвних угрушака у венама, што се назива венска тромбоза