Почетна > Свет
Свет

Јапански „летећи“ возови: Брзи као авион, „здравији“ од аутомобила

Јапански возови важе за најбрже и најбезбедније у свету. Ова земља чврсто „држи“ прву позицију у свету када је у питању развој брзих пруга. Инфраструктура је развијена до те мере да дневно имају на стотине полазака, а кашњења возова су минимална.
возови
Фото: Pixabay/ArminEP

Први „воз метак“, како га популарно зове стручна јавност, тамо је направљен још далеке 1964. године. „Шинкансен“у преводу означава „нову магистралу“, а ови возови су се кретали максималном брзином од око 300 километара на час. Просечно имају 342 дневних полазака, као и 1.323 места по возу. Данашњи капацитет Шинкансена између Токија и Осаке више од 400.00 путника дневно, наводи се на сајту јапанских железница.

Најбржи воз „Нозоми“ повезује Токио и Шин-Осаку, а време путовања је два сата и и 22 минута, што је скоро исто време као када се ова рута прелази ваздушним путем. Унутрашњост возова је веома комфорна, а доступан је и бежични интернет. Оно на чему се стално ради је реновирање станица и постављање нових објеката као што су лифтови, ескалатори, собе за пушење…

Фото: Wikimedia Commons/ Alex Needham
Ипак, време и технологије у овој области се мењају, па је најбржи путнички воз на свету тренутно Маглев. Током прве пробне вожње 2015. године, како су пренели многи медији, практично је „летео“ брзином од 603 километара на сат.

Принцип рада овог воза је магнетна левитација, а захваљујући дејству електромагнетне силе, воз практично „лебди“ над посебном врстом шина. Возило се подиже изнад шина уз помоћ магнета и тако се елиминише и трење. Захваљујући томе, разумљиво је и зашто је брзина од 500 или 600 километара на сат сада сасвим достижна.

Занимљиво је и да ти возови немају точкове.

Планирано је да прва комерцијална линија, која ће спајати Токио и Нагоју, буде отворена 2027. године.

Јапанске железнице планирају да до 2045. изграде пругу од Токија до Осаке и тако „повежу“ целу земљу – од севера до југа.

Произвођачи и стручњаци кажу да Маглев технологија није само бржа опција превоза, већ је и знатно мање штетна за животну средину.

Ипак и након Маглева, стручњаци су имали намерили да конструишу још „здравији“ воз, тако је највећа јапанска железничка компанија „East Japan Railway“ у марту започела тест вожњу првог воза на водоник, у оквиру настојања те земље да до 2050. постане угљенично неутрална.

Фото: Pixabay/hpgruesen

Развој воза „Hybari“ коштао је око 35 милиона долара, а може да пређе раздаљину до 140 километара при максималној брзини од 100 километара на час, са једним пуњењем водоника.

Железничка компанија, која је развила воз у партнерству са Тојотом и Хитачијем, планира да замени своју дизел флоту локомотивама „Hybari“ и да их понуди на извозним тржиштима. Комерцијалне услуге новог воза требало би да почну 2030. године.

Јапан је произвео водонично гориво као главни извор чисте енергије за достизање нето нулте емисије штетних гасова.

Влада је саопштила да има за циљ да повећа потрошњу водоника на 20 милиона тона до 2050. године.

Sokolom do Beograda i nazad – Brzi voz i kratka reportaža (VIDEO)

Преузмите андроид апликацију.