Izložba grafita Stojana Dimovskog „Magična duhovnost“ biće otvorena u ponedeljak 15. novembra u Likovnom salonu Kulturnog centra Novog Sada i uz propisane mere zaštite moći će da se pogleda do nedelje 28. novembra.
Umetnički rad Stojana Dimovskog na izložbi „Magična duhovnost“ predstavljen je kroz reprezentativne radove koji čine suštinu i identifikacionu kartu desetogodišnjeg stvaralačkog kontinuiteta.
Upravo neopterećenost kvantitativnom i formalnom izlagačkom aktivnošću, omogućila je umetniku da postigne ono što vrhunski majstori mogu– privilegiju da kroz jednu izložbu u odobranom prostoru kakav je Likovni salon Kulturnog centra Novi Sad iznese i da od sebe samo odabrano.
Tradicionalna grafička tehnika duboke štampe, akvatinta, starinska i samo za one s posebnim senzibilitetom, kako je Dimovski opisuje, njegovo je plodno tlo, utkala se još pre više od dve decenije u njegovu dušu, oko i ruku.
Ova klasična tehnika grafičkg medija svim svojim karakteristikama, urovnoteženošću kolorita, fluidnošću, tonskim rasponom, blagih koloritnih ili monohromatskih površina, prati likovnu poetiku autora, njegov odnos prema izrazu, prema sadržaju, temi i prema onom hijerarhijski poslednjem u nizu – duhovnom u umetnosti.
Autorova stalna inspiracija, magični ili magijski realizam, surealizam ili nadrealizam, iz polja umetnosti, književnosti i filma, dotiče sve radove umetnika, od onih ranih enterijerskih prikaza i motiva, preko onih koji su obmotani velom antičke mitologije i istorije, do novijih u kojima njegova muza dolazi sa Dalekog istoka.
Ovaj izmaštan prostor, svet stvoren u misli, asocijaciji i snovima, niče iz želje da umetnički rad i umetnost očuvaju svoje mesto „s one strane stvarnosti”, daleko od profanog, bez potrebe da se neumetničko meša sa umetničkim i uzvišenim.
Nadahnuće antikom u okrilju muza i uređenosti, vodi umetnika kroz slike koje prenosi i promišljeno ih donosi pred nas – uprkos neeuklidovskom principu, koji je neosporno prisutan kako kod mnogih predstavnika magičnog realizma tako i kod Dimovskog, u njegovim radovima vladaju misao, red, spokoj i mir, prostor koji nije bezvazdušan, več uravnoteženo živ i opredmećen.
Iznad svega ovoga lebde priča, simbolika, naslućeno delovanje aktera, predosećaj, titraj, elegantno kretanje figure koja se pojavljuje na antičkim pločnicima, između lukova i kubičnih pilastera, neočekivanih terasa i iznenadnih suncobrana.
Nezaobilazna je i upečatljiva pojava vode u mnogim radovima iz ciklusa „Stubovi svetlosti na antičkom polju”. Voda mirna, gotovo uvek iz pozadine „uvučena” u glavni plan, zrači tišinom, bez hiperbole, na isti način kao što to čine duge senke nepostojeće, izmaštane arhitekture, evocirajući kasno antičko popodne, ispunjeno onom vrstom uzbuđenja koje donosi misao, koja se rađa iz aristokratske dokolice.
Unutrašnji red imaginativnih pejzaža, bez slučajnosti i impulsa, kompoziciono-arhitektonski stabilan i čvrst, vizuelno uređen i snagom intelekta vođen, čistom likovnošću označen i vrednovan, kroz monohromatske rafinmane uobličen u nedeljivu i samodovoljnu celinu, stoji kao kontrapunkt realnosti i na tome počiva njegova aktivna supstanca – da bude poseban u potrazi za umetničkom/umetnikovom stvarnošću, dekirikovski čist i dalijevski lucidan.
U toj potrazi likovni rukopis Stojana Dimovskog u tehnici akvatinte ostvaren je u svojoj punoći, bogat u meri i na način na koji to samo grafička tehnika i površina mogu da budu – decentan, odnegovan i izvešten – i neodvojivo vezan za auru njegove ličnosti, poetike i izmaštane magije.
Održana promocija zbornika radova “Ljubav i strah u fokusu interdisciplinarnih istraživanja”
Preuzmite androidaplikaciju.