Почетна > Бизнис
Бизнис

Хајпкоин – добра прилика или чиста превара

На обилном тржишту криптовалута свакодневно се рађају нове.
Фото: Unsplash/chrisliverani

Многе од њих неће доживети да се њима тргује дугорочно, зато што им то, заправо, није главна намена.

Направљене су да би намамиле оптимистичне и наивне улагаче који на крају дана остану без новца. Углавном се обогате само њихови утицајни ствараоци. Такве валуте се називају хајпкоини.

Хајпкоин (енг. hype — публицитет, јавна помпа) обично креира утицајни појединац или група људи која иза себе има већи број обожавалаца на друштвеним платформама, пише Спутњик. Када га направи у одређеној количини, стваралац део задржи за себе, а остатак стави у промет. Тада почиње игра.

У почетку, хајпкоин има врло ниску цену. Да би то променио, његов утицајни креатор својим многобројним пратиоцима представља нову фантастичну и перспективну криптовалуту и позива их да у њу уложе новац, тврдећи да је и сам то урадио, иако то можда није истина. Обожаваоци ипак то почињу да чине, па цена хајпкоина расте.

„У моменту када је цена битно порасла, ја своје токене продам за неке друге или за декретни новац, односно доларе или неку другу валуту и ту сам зарадио. Онда ме, у суштини, не интересује шта ће се десити с осталим људима“, објашњава Стефан Игњатовић, менаџер компаније “Тендерли“, која се бави анализом паметних уговора за блокчејн технологију.

Када стваралац прода свој део укупне количине хајпкоина, који обично није мали, цена тог новчића падне, улагачи то примете и препознају као лош знак, па брже-боље почну да продају своје залихе, пре него што цена још више опадне. То се обично заврши потпуним крахом хајпкоина, а они који су изгубили новац за то обично могу да криве само себе.

„Одете у продавницу или на пијацу и неко вас убеђује да ће од једног парадајза ваша породица моћи да живи месец дана. Да ли бисте купили тај парадајз? Да ли бисте му поверовали? Нико вас није преварио. Последња одлука је ваша. Главни проблем око тога је то што људи желе пречице до богаћења и не желе да истраже нити да се едукују о томе да би размислили својом главом да ли то има смисла или нема“, напомиње Игњатовић.

Утицајни креатори углавном не трпе никакве последице, ма колико да је људи бацило новац на њихове хајпкоине.

О увођењу QR кодова на фискалне рачуне у Србији прочитајте овде.

 

Преузмите андроид апликацију.