Србија је, ипак, у игри за изградњу „Фолксвагенове“ фабрике?
Ове спекулације и старе наде поново је подгрејала изјава председника Србије Александра Вучића да се воде преговори са два фантастична произвођача аутомобила. Претпоставке јавности одмах су се фокусирале на немачког гиганта, јер је Србија пре три године ушла у озбиљну трку са конкурентима из окружења како би привукла овог инвеститора, пишу Новости.
Држава је тада понудила „Фолксвагену“ локацију за изградњу фабрике у Инђији, као и предлог додатних улагања на која је спремна, ако избор ове компаније из Волфсбурга буде наша земља. Долазак једног оваквог аутомобилског гиганта био би значајан и зато што би привукао друге инвеститоре, јер би то значило да је Србија сигурно и добро место за улагање.
„И срце и душу ћу да оставим да их доведем у Србију“, рекао је Вучић, недавно гостујући на телевизији Пинк. „Један је највећи европски, а други највећи светски. Један ће одлуку донети крајем јула. Тресем се од страха да добијем позитиван одговор, јер знам да је то спас Србије.“
Крајем марта, председник Србије је на скупу у Суботици, најавио долазак инвеститора, чија имена још не сме да саопшти.
„У наредна три месеца ћемо вас изненадити најбољом вешћу у историји“, казао је тада Вучић. „То су таква имена светске аутомобилске индустрије да ме је страх и да помислим. Ако то буде, мислим да смо све своје проблеме за будућност решили.“
Небојша Атанацковић, почасни председник Уније послодаваца Србије, оцењује да би „Фолксваген“ као представник немачке привреде могао да добије и политичку подршку. Они овде имају, како наводи, много инвеститора и добру сарадњу.
„То би била добра вест, макар само учествовали у склапању делова“, наводи Атанацковић. „Зато што се увек ту појаве и добављачи. Инђија је занимљива као локација, јер има везу и ка Мађарској и ка Бугарској.“
Многи стручњаци указују да је пандемија променила досадашњи начин пословања. Због прекинутих глобалних ланаца снабдевања, мултинационалне компаније су усмерене ка повлачењу капитала из Азије и селидби на друге дестинације, а ту се отварају шансе за Србију. Како Атанацковић објашњава, тренд је да се капацитети измештају ближе, јер се испоставило да транспортни путеви нису поуздани. У Азији, како наводи, није више јефтина радна снага, а Кина се појављује и као конкурент у производњи.
Немачки гигант је био суочен са вишенедељном паузом у Кини због корона локдауна, и тек је у понедељак покренуо производњу у неким својим погонима, док његова фабрика у Шангају остаје затворена. Сукоби на истоку Европе додатно доприносе измештању компанија које су везане за Русију и Украјину. Управни одбор „Фолксваген групе“ је почетком марта донео одлуку да заустави производњу возила у својим погонима у Русији до даљег.
„Даљи, дугорочни прекид ланаца снабдевања могао би да доведе, између осталог, до значајног повећања цена, несташице енергије и пораста инфлације и тиме има огромне негативне ефекте за европске, а посебно немачке компаније“, оценила је тада „Фолксваген група“.
Стручњаци упозоравају и да све ове проблеме са којима је суочена и аутомобилска индустрија треба имати на уму када се размишља о потенцијалним ефектима за Србију, који можда сада неће бити тако повољни као што би били пре неколико година. Наша држава је, пре три године изабрала локацију у Инђији због веома добре инфраструктуре, близине путних и железничких коридора. Процењивало се да би давањем плаца највећем светском произвођачу аутомобила, овај сремски град постао индустријски супериорни центар.
Подсећања ради, главна конкуренција нашој земљи за ову инвестицију биле су Турска, Бугарска и Румунија. Прва одлука је пала на локацију у околини Измира, али због инвазије турске војске на курдске области, „Фолксваген“ је у октобру 2019. године одустао од градње фабрике у тој земљи. Стручњаци су тада процењивали да Србија у односу на Бугарску има доста квалитетнију квалификациону структуру радника са техничким знањима.
Истицало се да је највећи проблем што нисмо пуноправна чланица ЕУ, што може да створи проблеме око извоза, јер би више од 90 одсто производње било намењено иностраним купцима. Међутим, како је први избор била Турска, показало се да чланство у Европској унији није било кључно. Наша држава је пре три године „Фолксвагену“ понудила још једну локацију, у ширем региону Јагодине, уколико се Немцима не свиди Инђија.
Највећи проблем за долазак „Фолксвагена“ пре три године била је доступност квалификоване радне снаге. Зато је Србија понудила Немцима да изграде своје погоне на пола пута између Новог Сада и Београда, како би тамо могли да се запосле становнци оба града. Тада је понуђено да једна од линија будућег метроа саобраћа до Инђије. У међувремену, уместо метроа, прорадила је брза пруга и воз покрива управо ту релацију. Тиме је немачком гиганту обезбеђено што је тражио и омогућенио му је да запосли више хиљада радника.
„Очекујемо да ће се пословодство компаније Фијат Србија до краја месеца изјаснити о будућим плановима рада крагујевачке фабрике. Немамо никакве званичне информације, али претпоставља се да ће овај модел 500Л почети да се гаси“, изјавио је у уторак заменик председника синдикалне организације Фијата Иван Ристић.
Аутомобилска компанија Стелантис, која је настала спајањем групација Фијат Крајслер и Пежо-Ситроен саопштила је у уторак да је обуставила производњу у својој руској фабрици због логистичких проблема и санкција уведених Москви.
Преузмите андроид апликацију.