Почетна > Нови Сад

Културна сцена Нови Сад

Филмски кругови у оквиру Стеријиног позорја и ове године у биоскопу Арена Cineplex

Сарадња Стеријиног позорја и биоскопа Арена “Cineplex” у реализацији програма “Филмски кругови” наставља се и ове године, од 27. маја до 2. јуна у биоскопу Арена “Cineplex”. Селекцију документарних и играних филмова са простора бивше Југославије коју је сачинио Александар Рељић, аутор бројних документарних филмова, која носи назив „Односи”, имаћемо прилику да погледамо сваког дана од 19 часова . У оквиру 70. Стреријиног позорја, на програму ће бити шест документарних и један играни филм који ће имати новосадску премијеру управо током „Филмских кругова”.
Фото: промо

Улазнице по цени од 400 динара су у продаји на благајнама биоскопа Арена “Cineplex”, а резервација је могућа путем сајта. За љубитеље филма омогућена је куповина комплета улазница са попустом од 50 динара по улазници, те ће цена комплета за свих седам филмова бити нижа у односу на редовну.

Филмски програм Стеријиног позорја биће отворен свечаном премијером документарног филма о 70 година Стеријиног позорја, “Стварање историје – мењање будућности”, редитеља Филипа Марковиновића, 27. маја у 19 часова. 

Стеријино позорје, као наш најзначајнији фестивал и као институција културе, током протеклих седам деценија прошло је кроз многе изазове. Бурне друштвено политичке промене рефлектовале су се (и рефлектују се и даље) и кроз поље наше културе, а с обзиром на изразито југословенски карактер Стеријиног позорја и фестивал је често био тачка преламања различитих идеолошких позиција и концепција. Но, и поред тога, Стеријино позорје је један од ретких примера на који начин се традиција, уз пуно поштовање, може редефинисати и прилагодити савременом контексту, као и да традиција и савременост нису појмови који се искључују, већ надопуњују. О томе на које изазове је Позорје наилазило током свог постојања и како их је превазилазило, као и својим личним искуствима везаним за фестивал, говоре сарадници Стеријиног позорја, истакнути позоришни радници и драмски уметници – добитници Стеријиних награда.

ОДНОСИ – филмови из селекције Александра Рељића „Филмски кругови”

Интимни. Породични. Родни. Друштвени. Економски. Колективни. Историјски. Генерацијски.
Овогодишња селекција Филмских кругова 70. Стеријиног позорја окупљена је под темом Односи – универзалном нити која повезује све сфере људског постојања. Иако различитих стилова, жанрова и ауторских приступа, изабрани филмови заједно чине целовиту нарацију о томе како се људи повезују, сукобљавају, сарађују, воле, преиспитују, граде заједнице или губе тло под ногама у покушају да пронађу своје место међу другима. Од партнерских до економских, од родних до историјских, ови филмови пажљиво и нијансирано мапирају начине на које односи обликују наше животе — и појединачне и колективне.

28. мај у 19 часова – „Реституција или сан и јава старе гарде (р. Желимир Жилник)

Повратак кући, потраге за старим вредностима и сусрет са садашњошћу – овај играни филм отвара питање односа према старости, али и према прошлости, имовини, породици и друштву које се променило. Кроз причу о реституцији имања, филм поставља суштинска питања: где припадамо када више нисмо део система? Какав је однос друштва према својим старијим члановима, њиховим правима, али и илузијама? Овај филм заокружује селекцију темом генерацијског односа и сучељавања старог и новог света.

29. мај у 19 часова Крила и тло (р. Стефан Малешевић)

На први поглед, прича о дервишкој заједници у руралној Северној Македонији не обећава револуцију. Али управо ту, међу бекташијама који гаје дуван и практикују древне ритуале, процвета прича о равноправности. Филм приказује како се родни односи могу редефинисати чак и унутар верских заједница – када постоји узајамно поштовање и поверење. Ајтен и Ердоган свој брак заснивају на равнотежи, не доминацији. Њихов однос је тиха алтернатива патријархалним обрасцима. Овај филм је у селекцији јер показује да родна једнакост може постојати и тамо где је најмање очекујемо – и да се родни односи могу изградити кроз нежност, а не кроз идеологију.

30. мај у 19 часова Снајка: Дневник очекивања (р. Теа Видовић Далипи)

У овом документарцу, љубав двоје људи, хрватско-ромског пара Тее и Мирсада, налази се под теретом породичних очекивања, културних разлика и историјског наслеђа. Њиховa веза је место преплитања више врста односа: интимног, брачног, међунационалног, класног и културолошког. Покушај да изграде породицу без одрицања од идентитета претвара се у свакодневну борбу са спољним притисцима. Филм не приказује само њихову везу, већ кроз њу осветљава како породица и традиција могу обликовати или угрозити љубав и индивидуалност. Зато је Снајка кључни филм ове селекције – јер односи нису само лични, већ дубоко политични.

31. мај у 19 часова „Земља за нас (р. Карла Црнчевић)

Шта се дешава када односе покушамо потпуно да ослободимо од хијерархије, тржишта и власништва? Ова документарна опсервација екофеминистичке заједнице на Брачу отвара питање међуљудских односа у условима потпуне једнакости. Филм је сведочанство о колективном животу, директној демократији и покушају да се живи ван система. Релације унутар заједнице нису идиличне – оне су живе, конфликтне, пуне љубави, али и изазова. Овај филм осветљава колико су међуљудски односи крхки, али и колико имају потенцијал за трансформацију – када се граде на узајамности, а не на моћи.


1. јун у 19 часова „Блум – господари своје будућности (р. Јасмила Жбанић)

Овај филм је кључан за разумевање економских односа – конкретно односа између радника и система. Кроз причу о Емерику Блуму и „Енергоинвесту”, открива се један другачији, данас готово заборављен модел: самоуправљање. У времену када су економски односи засновани на експлоатацији и контроли, филм враћа фокус на питање – може ли рад бити простор демократског одлучивања и заједничког интереса? Зато овај филм није само прича о прошлости, већ важна рефлексија о данашњем друштвеном контексту.

2. jун у 19 часова „Фјуме о морте (Fiume o morte) (р. Игор Безиновић)

Односи према историји и сећању централна су тема овог документарно-играног мозаика. Филм отвара простор грађанима Ријеке да реинтерпретирају једно од најбизарнијих поглавља своје историје – 16-месечну окупацију града од стране Габријела Д’Анунција (Gabriele DAnnunziо). Филм пропитује како колективно памћење настаје, ко га пише, ко га присваја и како се преноси. У том смислу, Фјуме о морте је филм о односу према прошлости, према језику историје, и према праву сваког појединца да буде његов интерпретатор.

Зашто баш ови филмови?

Зато што сваки од њих нуди непоновљиву и дубоку перспективу на једну врсту односа. Заједно, они чине палету која приказује комплексност савременог живота – где се љубав суочава са расизмом, равноправност рађа у заборављеним селима, заједништво тестира на изолованим острвима, радничка права поново пропитују, прошлост преписује, а старост тражи признање. Ова селекција не нуди готове одговоре. Она провоцира, покреће дијалог, и – што је најважније – позива на препознавање властитих односа у причама других.” – изјавио је Александар Рељић, селектор програма.

 Публика ће имати прилику да прати пројекције сваког дана од 27. маја до 2. јуна од 19 часова. Улазнице су у продаји на благајнама биоскопа Арена Синеплекс, a резервације су могуће путем сајта http://www.arenacineplex.com/ .

Спомен збирка Павла Бељанског: Изложба о сликарки Даници Никић у Новом Саду и гостовање у Загребу

Преузмите андроид апликацију.