Ova informacija dobijena od premijerke Ane Brnabić dovoljna je da smiri radnike da vide da fabrika ima perspektivu.
„Fijat“ ostaje u Srbiji. Ovim rečima premijerka Srbije Ana Brnabić umirila je radnike kragujevačkog „Fijata“. Ona se pre dva dana sastala sa predstavnicima sindikata kada im je saopštila ovu vest.
„Ova informacija nam je sasvim dovoljna da smiri radnike da ljudi vide da fabrika ima perspektivu. Kako će predstavnici Stelantisa i Vlada Srbije, kao manjinski vlasnik Fijat Krajsler automobila Srbija, da se dogovore oko detalja od manje je važnosti u ovom trenutku. Svesni smo da se ovako kompleksne stvari ne rešavaju ni za sedam ni za mesec dana, kada je reč o pripremi za proizvodnju većeg obima od dosadašnjeg“, navodi Saša Đorđević, predsednik Sindikata „Fijata“.
Upitan da li su od premijerke dobili informaciju da li „Stelantis“ planira da pokrene novi model automobila u Srbiji, sagovornik je odgovorio odrično.
„Mislim da smo još daleko od takve priče. Daćemo vremena vladi i „Stelantisu” da finalizuju dogovore. Nadam se da ćemo u narednom periodu dobiti dodatne informacije. Imali smo konstruktivan sastanak na našu inicijativu. Pozitivno me je iznenadilo s obzirom na to da je nezgodan trenutak, ali drago mi je što je premijerka imala sluha da nas primi i da sa nama podeli jednu zaista značajnu informaciju da Fijat ne odlazi iz Srbije“, navodi Đorđević.
Dodaje da su premijerki izložili svoju situaciju, odnosno da rade samo nekoliko dana mesečno, da su radnici zabrinuti i da zaposleni odlaze da rade u Slovačku.
Grupa od oko 30 radnika fabrike „Fijat Krajsler automobili Srbija“ pre nekoliko dana je otputovala na službeni put u slovački grad Trnava, gde gde će raditi 90 dana u „Stelantisovoj“ fabrici automobila.
Interesovanje radnika za odlazak na rad u Slovačkoj, bio je veći, ali je broj ograničen zbog tamošnjeg zakona koji dozvoljava angažovanje najviše 30 radnika u trajanju do tri meseca.
Oni se tamo na rad upućuju po osnovu službenog puta. Sleduje im mesečna zarada od 660 evra, a uz to će dobijati i dnevnice od 25 evra, pa će im ukupno primanje iznositi 1.410 evra mesečno.
Osim toga radnici imaju pravo jednom mesečno da dođu kući o trošku poslodavca, a on pokriva prevoz do Slovačke i nazad, kao i troškove smeštaja. Na veliku zainteresovanost radnika uticala je dobra ponuda, budući da u Srbiji rade tek po sedam dana mesečno.
Prošlu godinu „Fijat“ je završio na devetom mestu najvećih srpskih izvoznika, jer je u inostranstvu prodao automobile u vrednosti od 285,5 miliona evra. Ova kompanija je nekoliko godina uzastopno bila naš najveći izvoznik, a na primer 2014. je izvezla vozila u vrednosti od oko 1,4 milijarde evra, što je pet puta više nego sada.
„Stelantis“, zajednička kompanija „Fijata“ i „Pežoa“ nedavno je najavila da će 1. marta objaviti dugoročni strateški plan, što bi moglo da znači da ćemo do tada saznati kakva sudbina čeka kragujevački „Fijat“.
Očekuje se vest o pokretanju novog modela, a da li će on biti klasični sa unutrašnjim sagorevanjem ili električni ostaje da se vidi.
Zoran Marković, predsednik Sindikata metalaca Srbije i nekadašnji predsednik sindikata „Fijata“, kaže da je novi model klasičnog automobila sa unutrašnjim sagorevanjem neminovnost. Priča o pokretanju hibridnog ili električnog vozila, prema njegovom mišljenju je prelazno rešenje.
„Nije moguće sa hibridnim ili električnim automobilom, koji su izuzetno skupi da se podigne proizvodnja u Kragujevcu. Novi model u na primer tri varijante je jedino rešenje. Za to država mora da da saglasnost odnosno da srazmerno svom vlasničkom udelu od 33 odsto, uloži novac. Pošto je „Fijat“ sada deo „Stelantisa“ može da se koristi platforma „Pežoa“, „Sitroena“, „Opela“ i „Alfa romea“. To može da bude ušteda, na kojoj god platformi se bude pravio novi model biće najmoderniji iz „Stelantisove“ grupe“, objašnjava Marković.
Preuzmite android aplikaciju.