Međunarodni festival jezičkih i etničkih manjina „Synergy“, koji je počeo 6. decembra i traje još večeras i sutra, u Novosadskom pozorištu/Ujvideki sinhaz, uprkos pandemiji kovid-19, uspeo je do sada da okupi pozorišta iz Rumunije, Nemačke i Srbije.
Večeras je na programu predstava iz Mađarske, ali kako to koncept festivala nalaže, predstava grčkog teatra.
„Edip Tiranin“ koja u Novi Sad stiže iz „Amfiteatra“ iz Budimpešte, zapravo je Sofokleov „Kralj Edip“, kako je kod nas preveden naslov ovog klasičnog dramskog dela.
Razlika u prevodu nije mala i nebitna. Reč tiranin, koja se u staroj Grčkoj koristila za vladara, bez obzira ko je i kakav je, danas ima nedvosmisleno negativno značenje.
Predstava „Amfiteatra“ utoliko bi mogla biti zanimljivija što osim što dolazi takoreći sa mesta gde je nastala demokratija, propituje upravo taj odnos i danas.
Reditelj Fotios Kolatos odlučio se za dosta radikalan pristup i umesto da se dramski tekst govori, glumci u velikoj meri njegovu radnju izvode pokretom, u koreografiji Barbare Bokroši.
I u nedelju, poslednjeg dana Festivala „Synergy“, publika u Novosadskom pozorištu/ Ujvideki sinhaz moći će da vidi predstavu „Pazi na prazninu“ Romana Nikolića, Hrvatskog narodnog kazališta iz Varaždina.
Ova već nagrađivana predstava prilično je atipična od repertoara ne samo HNK iz Varaždina, jer predstavlja savremeni performativni vid pozorišne umetnosti, angažovan oko neke društveno važne teme.
To će reći da je predstava nastala na osnovu dramaturškog istraživanja Olje Lozice na autorsku ideju Romana Nikolića da se bave onim što se u društvu može tumačiti kao „kvir“ – nastrano, a iznenađenje dolazi od toga što je rezultat tog istraživanja upravo suprotan očekivanom.
Delujući veoma iznenađujuće u estetskom postupku, ali i emotivno, predstava „Pazi na prazninu“ upozorava da se prava nastranost često krije upravo u onome što je već normirano, odnosno onome što je postalo normalno.
Međunarodni festival jezičkih i etničkih manjina „Synergy“ pored niza predstava, na programu je imao i sastanak Međunarodne asocijacije manjinskih teatara, osnovane upravo na ovom festivalu, u Novom Sadu.
Sastanak je održan u utorak, u Galeriji Matice srpske, a na njemu su potvrđeni osnivački ciljevi iz 2019. godine: umrežavanje pozorišta i pozorišnih institucija jezičkih i etničkih manjina, iniciranje razmene predstava i projekata prevashodno članica Asocijacije, razmena umetnika i stvaralaca, zajednički naučno-istraživački radovi, zajednički nastup u slučaju bilo kakve ugroženosti i diskriminacije članica Asocijacije.
Tokom sastanka izrodila se ideja da bi festival od iduće godine mogao da izmeni svoj status i da umesto revijalnog dobije takmičarski karakter.
Uz to, iznet je predlog da se napravi internet platforma, koja bi umrežavala manjinske teatre širom sveta.
Pozorišta koja su članice redovno bi ažurirala sve novosti na ovoj mreži – od tekstova, preko fotografija i kompletnih projekata – čime bi se na adekvatan način pratile novine koje se događaju u svakom teatru. Ujedno, tim putem bi se mogla vršiti i selekcija predstava za predstojeće festivale.
Preuzmite android aplikaciju.