Почетна > Свет
Свет

Ер дифендер 23: Највећи ваздушни маневри у историји НАТО

На небу изнад Немачке НАТО организује од 12. до 23. јуна највеће ваздухопловне маневре у својој историји који су, како пише Дојче веле (DW), највећи изазов за немачко ратно ваздухопловство у последњих неколико деценија, као и порука у смеру истока.
Фото: Танјуг/AP Photo/Markus Schreiber

Три зоне летења привремено су затворене и кашњења цивилних летова су неизбежна, наводи DW.

Од 12. до 23. јуна Немачка ће бити логистички центар. У одређеним тренуцима, чак 250 авиона биће стационирано на шест војних аеродрома у земљи. У маневрима учествује укупно 25 земаља, а само САД шаљу 100 летелица преко Атлантика.

У ваздуху ће се кризне ситуације симулирати у три зоне лета: изнад северне Немачке и Северног мора, на истоку и у мањем појасу у јужној Немачкој. Те зоне ће наизменично, на по неколико сати дневно, бити затваране за цивилни ваздушни саобраћај.

Одржати редовни ред летења у цивилном саобраћај током маневара, један је од највећих изазова. Јер, небо изнад Европе с Немачком у средини један је од најпрометнијих ваздушних простора на свету.

Стручњаци за авио-саобраћај зато ће са интересовањем пратити може ли цивилни саобраћај да функционише без већих прекида паралелно с маневрима. Током десет дана вежбе, немачки аеродроми ће продужити своје радно време и ноћу.

„Зато се надам да, ако све те мере ступе на снагу, неће бити отказивања летова“, каже први човек немачког ратног ваздухопловства , генерал Инго Герхарц.

Ипак, он не одбацује могућност кашњења у доласцима и одласцима.

Ни у удружењу европских авио-превозника „Аирлинес фор Еуропе“ не очекују отказивања летова. Али постоји „могућност да ће бити кашњења“.

Она, према тренутним проценама, не би смела да буде велика, каже за DW Кевин Хинеј, портпарол те организације са седиштем у Бриселу.

Немачки стручњак за авио-саобраћај Клеменс Болингер у разговору за DW подсетио је на специфичност немачке контроле авио-саобраћаја у поређењу с другим земљама Европе: рад цивилних и војних контролора у тој земљи је већ 30 година интегрисан – управо због тога што је немачки ваздушни простор толико оптерећен.

И док нпр. француске ваздухопловне снаге током својих маневара редовно блокирају читаве зоне летова за цивилни саобраћај, цивилни и војни летови изнад Немачке свакодневно се међусобно координишу.

Контролори авио-саобраћаја у сталном су контакту са својим колегама у војном ваздухопловству.

„Али, сви знамо да постоје многи фактори који могу да узрокују кашњења, попут олује или превеликог саобраћаја“, каже Болингер.

Другим речима, авио-саобраћај је веома сложена ствар и, ако се додају и други ометајући фактори током маневара, нека одлагања тешко да се могу избећи – поготово ако се узме у обзир да је цивилни саобраћај у Европи сада готово једнако ономе од пре пандемије короне.

Маневри „Аир Дефендер 23“, који се припремају још од 2018, су уједно и сигнал упућен Москви, оцењује DW.

У сваком случају: маневрима „Аир Дефендер“ НАТО жели да пошаље политички сигнал одвраћања кроз демонстрацију силе, каже за ДW Торбен Арнолд из Немачког института за међународне и безбедносне послове (SWP).

„Наравно, то шаље јасан сигнал који поручује да су, чак и ако је овај ваздушни простор изузетно прометан, спремни да покажу да ће бранити сваки центиметар територије НАТО“, каже Арнолд.

Више од 10.000 војника из земаља НАТО проћи ће кроз бројне унапред припремљене ситуације – и то не само у ваздуху, већ и на тлу: „Евакуација са аеродрома“ такође је део рутинске вежбе, каже генерал Герхарц. Та вежба очигледно је додата након хаотичних дана на аеродрому у Кабулу 2021. када су САД и њени савезници нагло окончали мисију у Авганистану.

Остали сценарији су подршка копненим јединицама из ваздуха, борба на небу против непријатељских авиона, али и пресретање пројектила средњег домета од стране бомбардера.
С невидљивим бомбардером Ф-35 америчке оружане снаге шаљу преко Атлантика најмодернији борбени авион Атлантског савеза. Торбен Арнолд каже да се одбрана од непријатељских подморница или бродова такође увежбава изнад Северног мора, јер „непријатељ не вреба само са копна, већ и са мора“.

Очигледно је да многи у Европи када помисле на тог „непријатеља“ – мисле на Русију и њен напад на Украјину који траје од 24. фебруара прошле године. То се намеће само по себи.

Међутим, приликом представљања планова за ове маневре НАТО медијима у Берлину, први човек немачког војног ваздухопловства Герхарц покушао је на све начине да избегне чак и помисао да се ради о непријатељу који долази са истока.

Но, то је на истој конференцији за медије преузела амбасадорка Сједињених Држава у Немачкој Ејми Гутман.

„Данас је превенција кроз припрему важнија него икад“, рекла је.

САД и њени савезници у НАТО играју на карту одвраћања с потенцијално не сасвим непожељним нуспојавама. Извиђачи руских оружаних снага такође ће пратити, проучавати и бити заокупљени маневрима НАТО, и то у тренутку када украјинска војска све чешћим нападима врши све већи притисак на руске агресоре.

Švedska će dozovoliti razmeštanje NATO trupa i pre formalnog članstva

Преузмите андроид апликацију.