Vlade zemalja širom regiona ograničavaju cenu naftnih derivata u pokušaju da zaustave ekstremni rast cena goriva i stabilizuju snabdevanje, ali time u isto vreme izazivaju masovno zatvaranje ili skraćivanje radnog vremena bezniskih pumpi šsirom regiona, koje zbog smanjenih marži ne mogu da nadoknade troškove poslovanja, piše sajt Energija Balkana.
Kako navodi sajt, mere vlada koliko-toliko smirujuće deluju na potrošače, ali, s druge strane, još od sredine leta, region potresa jak talas nezadovoljstava vlasnika benzinskih stanica koji se žale da je limitiranje cena dovelo do nedovoljnih marži, tako da zarada ne može da pokrije troškove poslovanja, pa novca, kažu, nije bilo ni za nabavku goriva.
Informacije o brojnim zatvaranjima benziskih stanica stizale su iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Slovenije, pa je tako hrvatsko Udruženje malih distributera goriva najavilo ustavnu tužbu za zaštitu svojih prava zbog ograničenja cena goriva.
“Uprkos snažnom poskupljenju dizel goriva na svetskom tržištu, Vlada Hrvatske je opet prisilila male distributere na prodaju goriva s minusom i to u iznosu od čak jedne kune po litri“, saopštili su trgovci.
Oni upozoravaju da će zbog Vladinih intervencija na tržištu goriva i aktuelne energetske krize neminovno doći do nestašice goriva, ukoliko se nastavi, kako smatraju, ““nepromišljena energetska politika“.
Mali distributeri podsećaju da su mnoge zemlje odustale od restriktivnih modela ograničenja cena, uključujući Sloveniju, Mađarsku, Austriju i ostale, koje su shvatile da uplitanje u tržišnu privredu može biti samo kratkoročna, interventna mera, a ne energetska politika.
Kao primer naveli su Francusku, “koja se zbog uplitanja vlade u privredu suočava sa nestašicom dizel goriva i uvođenjem ograničenja točenja na benzinskim stanicama“.
Kako piše Energija Balkana, najpogođenije područje u regionu, kada je u pitanju tržište naftnih derivata, svakako je Bosna i Hercegovina.
U toj zemlji sve je manje objekata koje rade non-stop, a sve više onih sa ključem u bravi.
Ekonomski analitičar Siniša Vukelić nedavno je istakao mogućnost da BiH bude potpuno odsečena od nafte ako EU zabrani izvoz u zemlje koje ne podržavaju njenu spoljnu politiku.
I u Sloveniji slike zatvorenih benzinskih stanica i onih sa skraćenim radnim vremenom više nisu retkost, navodi Energija Balkana.
Kao jedan od razloga za to, kompanije navode nedostatak kadrova, mada je nezaposlenost u ovoj zemlji trenutno na rekordno niskom nivou.
Pojedini proizvodi mogli bi nestati iz trgovina u Nemačkoj i Austriji?
Preuzmite android aplikaciju.