Zadatak antiinflacione korpe je postignut. Usporavanje mesečnog rasta cena odabranih proizvoda uticao je posledično i na njihov uticaj na rast ukupnih potrošačkih cena, jedan je od osnovnih zaključaka analize koju je objavio MAT o efektima prošlogodišnje akcije „Najbolja cena” sprovedene u trgovinama u Srbiji.
Kako se navodi, u toku ove akcije u septembru i oktobru 2024. godine, u odnosu na avgust – kao bazni mesec, potrošačke cene ukupno su porasle za 0,7 odsto.
Analiza desezoniranih mesečnih stopa rasta cena pokazuje da su u isto vreme cene proizvoda iz odabrane takozvane antiinflacione korpe bile veće za 0,5 odsto. Kod ostalih roba i usluga, koje nisu bile obuhvaćene akcijom, zabeleženo je poskupljenje od 0,8 odsto.
– Ovo znači da su cene odabrane korpe, u periodu akcije, imale sporiji rast od svih ostalih proizvoda i usluga u potrošačkim cenama, i to za 1,6 puta – navodi Gorana Katić u ovoj analizi.
Podsetimo, s ciljem da se uspori inflacija i očuva životni standard građana na inicijativu vlade, a u saradnji sa trgovinskim lancima, u septembru i oktobru prošle godine sprovedena je akcija „Najbolja cena”. Korpa je obuhvatala 86 kategorija deset različitih grupa proizvoda.
Autor podseća i na podatak da je pre početka akcije, od januara do avgusta prošle godine, antiinflaciona korpa proizvoda imala sporiji prosečan rast cena (3,3 odsto) u odnosu na sve ostale robe i usluge (5,2 odsto). I to sa učešćem u prosečnoj godišnjoj stopi rasta inflacije u ovom periodu od 10, 5 odsto.
SAD beleže rekordni budžetski deficit od 711 milijardi dolara
Preuzmite android aplikaciju.