Osnovna škola „Vasa Stajić“ iz Novog Sada je u 2021. godini konkurisala sa predlogom projekta EduIN 2 – ka evropskoj školi budućnosti, a tim povodom šest nastavnika putovalo je u Berlin kako bi se usavršilo na temu vršnjačkog nasilja zajedno sa kolegama iz Italije, Malte i Nemačke.
Reč je o projektu koji je sufinansiran preko programa Erazmus plus, a predstavlja obuke koje se tiču vršnjačkog nasilja koje dobijaju nastavnici i stručni saradnici u školi.
Na obukama koje su pohađali, nastavnici su naučili i razmenili iskustva sa ostalim kolegama na temu kako da stvore školu koja je jednaka za sve učenike.
„Preduslov za stvaranje takve škole jeste prijatna i bezbedna okolina, zatim modernizacija nastave kroz uvođenje digitalnih alata ali poštujući proverene tradicionalne metode koje su se pokazale kao značajne u razvoju dece“, istakao je Vladimir Široki, nastavnik engleskog jezika i jedan od organizatora projekta.
Ceo projekat vodi ka takozvanoj „Inkluzivnoj školi za sve“ koja predstavlja školu za svakog učenika, koja primenjuje interaktivne i inovativne metode rada.
„Aktivnosti koje su predviđene projektom, možemo da podelimo na aktivnosti koje se tiču nastave i one koje se bave sprečavanjem i rešavanjem nasilja. Ove dve stvari nisu odvojene, one se veoma prožimaju. A što se tiče nastave, mi smo primenjivali metodu obrnute učionice i akcenat stavljamo na aktivnosti koje podrazumevaju saradnju dece“, rekao je Široki i dodao da se kao novina pojavljuju po prvi put u novosadskim školama aplikacije koje se bave proširenom realnošću i virtuelnom realnošću.
Nasilje se nažalost dešava, kako u školi tako i na drugim mestima. Kako dodaju, ono što je najvažnije jeste raditi na prevenciji, a ne samo na intervenciji kad se nasilje dogodi.
Prema rečima psihologa, vršnjačko nasilje je svaki vid nasilja koje neko dete može da doživi u školi i van nje, a žrtva nasilja može biti bilo ko.
Ukoliko dođe do nasilja, veoma je bitno da škola i roditelji na vreme odreaguju, tačnije učenik koji doživljava zlostavljanje obavezno mora to da prijavi, jer to predstavlja ujedno i najveći problem kada se ne prijavljuje.
„Do nasilja najčešće dolazi kada kod učenika dođe do neke razlike u moći, tačnije kada jedan učenik ima svesnu nameru da naudi nekom drugom učeniku. Oni koji budu žrtve, uglavnom ne reaguju, odnosno ne znaju da se odbrane na određeni način“, objašnjava za nsuzivo Filip Kokeze, psiholog.
U nasilju je uvek prisutan nasilnik, posmatrači i žrtva nasilja. Mnogi zaboravljaju da je potrebno napraviti plan podrške, ne samo za žrtvu nasilja, nego i za nasilnika.
„U okviru EduIN 2 projekta bavili smo se temom kako da na zanimljiv način dočaramo kako se oseća i nasilnik, a i žrtva nasilja, kroz igranje uloga“, istakla je Zorica Vrugić, direktorka OŠ „Vasa Stajić“, i napomenula da prema njenom mišljenju veliki broj nasilja nad decom dolazi upravo iz sredina koje su van škole, iz porodica.
„Ako dete nema oslonac i stub kod kuće, tačnije osobu kojoj sve može da ispriča, onda je to veliki problem“, – naglasila je direktorka.
U školi je već održano nekoliko predavanja gde su podeljena iskustva sa svim nastavnicima, a u narednom periodu planirano je da se kroz radionice svim đacima približi ova tema kroz igranje uloga i diskusiju.
Danas na Novom naselju ekološka akcija, humanitarnog karaktera
Preuzmite android aplikaciju.