Početna > Novi Sad

Novi Sad Novosadske priče

Deset kapitalnih projekata koji su preporodili Novi Sad – mostovi, bolnice, fabrike i kultura

Proteklu deceniju u Novom Sadu obeležile su značajne promene, što sferi ekonomije i industrije, što u oblasti kulture, a neki od kapitalnih projekata značajni su i na nivou države, a ne samo grada.

Fruškogorski koridor
Foto: Tanjug/MGSI/Predrag Mitić

U maju 2021. godine otpočeta je gradnja brze saobraćajnicu državnog puta IB-21 Novi Sad- Ruma, poznatije kao „Fruškogorski koridor“, projekta od izuzetnog značaja za Republiku Srbiju.

Dužina ove saobraćajnice biće 47,7 km, sa četiri kolovozne trake, a dozvoljena brzina kretanja biće do 100 km/č. Trasa Fruškogorskog koridora podeljena je na četiri deonice, a budući tunel kroz Frušku goru biće najduži tunel u našoj zemlji, dužine 3,5 km.

Osim nacionalnog i regionalnog značaja, ovaj koridor će doneti brojne koristi i za naš grad: od saobraćajnog rasterećenja urbanih područja našeg Grada i smanjenja gužvi u saobraćaju, do bolje saobraćajne povezanosti sremske i bačke strane grada i smanjenja štetnih uticaja na životnu sredinu.

U sklopu ovog projekta, Grad Novi Sad dobiće još jedan most preko Dunava. To je peti most, koji će povezati Petrovaradin i Kovilj, dužine 1,8km.


Žeželjev most
Foto: Gradske info

Iako porušen 1999. godine, skoro 20 godina kasnije ovaj most je ponovo izgrađen. Kao jedan od simbola od Novog Sada, novi Žeželjev most spojio je ponovo dve obale Dunava 2018. godine.

Za ovaj projekat izdvojeno je oko 60 miliona dinara. Dodatno, u periodu od 2014-2019. godine izgrađene su i nove pristupne saobraćajnice Žeželjevom mostu, i to kako sa petrovaradinske, tako i sa novosadske strane, za šta je izdvojeno oko 4,5 miliona evra.


Kovid bolnica
Foto: Tanjug/Slobodan Miljević

U jeku borbe protiv korona virusa, za manje od četiri meseca, 2021. godine otvorena je specijalizovana bolnica za lečenje kovid pacijenata na Mišeluku.  Zajedničkim ulaganjima Republike, Pokrajine i Grada, urađen je ovaj nesvakidašnji projekat, koji je imao izuzetan značaj za celu zemlju.

Bolnica se prostire na preko 20.000 m², opremljena je najmodernijom medicinskom i dijagnostičkom opremom i aparatima, a za vreme kovid pandemije mogla je da primi 404 pacijenata na intenzivnoj i 220 pacijenata na poluintenzivnoj nezi.

Krajem juna ove godine, promenjena je namena ove bolnice, i ona je postala Dijalizni centar Univerzitetskog kliničkog centra Vojvodine.


Brza pruga Novi Sad – Beograd i brzi voz „Soko“
Foto: Gradske info

Potpuna rekonstrukcija pruge na relaciji Novi Sad – Beograd i početak vožnje prvog srpskog brzog voza „Soko“, otpočeto je 2022. godine. Brzinom 200 km/sat Novosađani su za 36 minuta vožnje u glavnom gradu države.

Do kraja 2024. godine očekuje se završetak deonice od Beograda do Budimpešte, nakon čega će naši sugrađani za oko dva sata vožnje biti i u mađarskoj prestonici.


Gradnja stambenog bloka za pripadnike snaga bezbednosti u Jugovićevu
Foto: UGZINS

U periodu od 2018. godine izgrađeno je preko 1900 stanova u naselju Jugovićevo, za šta je iz budžeta Republike Srbije uloženo preko 90 miliona evra. Grad Novi Sad finansirao je izgradnju prateće infrastrukture u okviru ovog stambenog kompleksa.

Briga o pripadnicima snaga bezbednosti na ovaj način, rešavanjem jednog od najvažnijih životnih pitanja – pitanje stanovanja, pod povoljnim uslovima, postala je realnost zahvaljujući zajedničkim naporima države i grada.


Gradnja stanova za izbegla lica u Futogu i Veterniku
Foto: Grad Novi Sad

Od 2016. godine otpočet je i projekat rešavanja stambenih pitanja za izbegla lica, u naseljima Futog i Veternik. Republika Srbija je, u saradnji sa Bankom za razvoj Saveta Evrope i  Gradom Novim Sadom, izgradila 370 stambenih jedinica u Veterniku, i 152 stambene jedinice u Futogu.

Ovo je samo jedan od vidova stambene podrške za izbegla lica, a koja je deo Regionalnog programa stambenog zbrinjavanja, zahvaljujući kojem se kontinuirano radi na zbrinjavanju i pomoći licima izbeglim u ratovima od 1991. do 1995. godine.


Dolazak kompanije „Continental“ u novosadsku industrijsku zonu
Foto: Gradske info

Iako su osim Continental-a u Novi Sad došli i drugi, kao „Nidec“ ili „Barry Callebaut“, nemački gigant izdvaja se po tome što u Srpskoj Atini ima čak dve fabrike, uz naučno-razvojni centar koji se nalazi na tri lokacije u gradu.

Jedna od dve fabrike, ona koja se nalazi u Radnoj zoni Kać, jedan je od najvećih objekata ove kompanije u svetu.

Zahvaljujući već prisutnom istraživačko-razvojnom centru i fabrikama u Novom Sadu, pojedini proizvodi se dizajniraju i programiraju u našem gradu, gde se i proizvode, sklapaju i testiraju za konačnu masovnu upotrebu.


Naučno-tehnološki park
Foto: Naučno-tehnološki park Novi Sad

Naučno-tehnološki park je zgrada budućnosti, svojevrsni biznis inkubator, koji pruža izvrsne uslove svojim članicama za razvoj i primenu novih tehnologija. Članice Naučno-tehnološkog parka su tehnološka preduzeća, startap kompanije i timovi, kao i istraživačko- razvojni instituti.

U okviru ovog zdanja, pored prostornih i infrastrukturnih uslova za rad, članicama ovog „parka“ na raspolaganju su i naučnoistraživačke, edukativne i druge usluge, kako bi u gotovo idealnim uslovima lakše kreirali ideje i rešenja za poslovni svet.


Program „Čista Srbija“
Foto: Pixabay/goszka

Zahvaljujući nacionalnom programu „Čista Srbija“, na teritoriji Grada Novog Sada biće izgrađeno odnosno rekonstruisano preko 90 km kanalizacione mreže. Radovima su obuhvaćeni Kisač, Čenej, Liman 1 i 2, i Podbara.

Pored toga, u okviru ovog projekta biće izgrađeno Centralno postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda, čime će biti rešen višedecenijski problem tretiranja otpadnih voda u Novom Sadu. Vrednost projekta iznosi oko 190 miliona evra.


Evropska prestonica kulture
svilara
Foto: Gradske info

Novi Sad je tokom 2022. godine bio nosilac prestižne titule Evropske prestonice kulture, tokom koje dostignut neverovatan razvoj u oblasti kulturne infrastrukture u gradu, omogućen širi pristup kulturi, ali i unapređen u potpunosti imidž grada. Međutim, ovaj projekt je zbog izuzetne važnosti proglašen istovremeno i projektom od nacionalnog značaja za Republiku Srbiju.

U okviru ovog projekta, nekadašnja industrijska zona poznata pod nazivom „Kineska četvrt“ pokraj Mosta slobode, pretvorena je u velelepni Kreativni distrikt. Osim rekonstrukcije objekata industrijskog nasleđa, novi sjaj dobili su i okolne saobraćajnice, uređen je trotoar, biciklističke staze, parking.

Pored toga, Novi Sad je razvio mrežu kulturnih stanica, uz pomoć kojih je otvorio vrata kulture građanima u skoro svakom kraju grada. U narednoj godini biće izgrađena i deseta kulturna stanica.


Koliko se Novi Sad promenio u poslednjih 10 godina? „Google Maps“ otkriva zaboravljene prizore iz 2014. godine (FOTO)

Preuzmite android aplikaciju.