Novosađani su u poslednjoj deceniji mogli svedočiti urbanizaciji i modernizaciji njihovog grada, a na do tada zapuštenim i neopremljenim industrijskim zonama, nicale su zgrade koje su obezbeđivale nova radna mesta i institucije sa namenom da im olakšaju život.
Žeželjev most, sagrađen 1961. godine, a srušen u NATO bombardovanju 1999. godine, ponovo je pušten u saobraćaj 2018. godine, nakon što je Novi Sad čekao više od 18 godina da se privremeni zamenski most zameni “pravim“.
Da je Novi Sad grad mostova potvrđuje i početak izgradnje još dva mosta, koja nam kako se kapacitet grada sve više povećava, postaju neophodni.
Projekat od nacionalnog značaja, koji se odnosi na izgradnju stanova za pripadnike snaga bezbednosti, u Novom Sadu dobio je najveće razmere.
Na lokalitetu Jugovićevo izvedeni su radovi na izgradnji 12 stambenih objekata za kolektivno stanovanje, sa ukupno 1972 stambene jedinice (548 iz IA faze i 1.424 iz IB faze), što finansira Republika Srbija, dok je Grad Novi Sad za razminiranje terena, izradu projektne dokumentacije, izgradnju nedostajuće infrastrukture i hortikulturno uređenje opredelio značajna sredstva.
U naselju Jugovićevo izvedeni su radovi na izgradnji podzemne infrastrukture (vodovodne i kanalizacione mreže, toplovoda, elektroenergetskih i telekomunikacionih instalacija), izgrađeno je 1314m saobraćajnica, 1.807m pešačkih i 314m bicikilističkih staza, kao i 610 parking mesta, a kompletan prostor je hortikulturno uređen.
Čak tri značajne saobraćajnice su u ovom periodu doprinele boljoj putnoj infrastrukturi u Novom Sadu.
Izgradnjom saobraćajnih površina sa pratećom infrastrukturom na Sentandrejskom putu (od ulice Primorske do ulice Velebitske), dužine 1.380 metara, regulisane su saobraćajne gužve na veoma frekventnom tranzitnom putu i jednom od ulazno-izlaznih pravaca za Novi Sad, a time se istovremeno doprinelo razvoju komunalne infrastrukture u delu grada preko kanala DTD.
Zahvaljujući izgradnji saobraćajnih površina u produžetku Ulice Bate Brkića (od Bulevara Jovana Dučića do Futoškog puta, u dužini od 550 metara) u saobraćajnom smislu rasterećene su druge glavne saobraćajnice na Novom naselju i postignuta je značajna urbanizacija naselja Satelit.
U okviru uređenja Kreativnog distrikta, Novosađanima poznatijeg kao „Kineska četvrt“, izgrađene su nove saobraćajne površine na Bulevaru despota Stefana (deonica duga 420 metara, od raskrsnice sa Šekspirovom ulicom do Mosta slobode).
Iako nam se čini da su oduvek tu, naš grad pre deset godina nije imao dva najveća tržna centra koje rado posećujemo. Tržni centar ‘’BIG’’ otvoren je 2013. godine, dok je “Promenada“ ugledala svetlost dana 2018. godine.
Otvorene su fabrike koje su obezbedile stotine i stotine radnih mesta poput “Aptiv’’-a, “Lear“-a, fabrike čokolade “Barry Callebaut“ i drugih.
Zbog novoizgrađenog Naučno-tehnološkog parka i obučene radne snage zaslužili smo epitet nove silicijumske doline i postali interesna sfera velikim kompanijama iz IT sektora čija su otvaranja obezbedila još radnih mesta.
U pitanju su kompanije ‘’Schneider Electric’’, ‘’Continental’’, ‘’Vega IT’’ i mnoge druge…
Proporcionalno izgradnji novih institucija, radilo se i na ozelenjavanju grada. Svedoci smo renoviranja gradskih parkova poput Dunavskog, Kameničkog, Futoškog i Železničkog parka, ali i izgradnje sasvim novog parka na Novom Naselju.
Izgrađena su nova dečja igrališta i sportski tereni, kao i ‘’street workout’’ teretane.
Lista čekanja za upis dece u predškolske ustanove drastično se smanjila kako zbog renoviranja i proširivanja kapaciteta postojećih vrtića, tako i zbog izgradnje nekoliko novih.
Konkretno, samo u 2022. godini izgrađena su dva nova vrtića, na Sajlovu i u Veterniku.
Otvorena je nova Muzička i Baletska škola građena po poslednjim standardima, čiju Gradsku koncertnu dvoranu danas rado posećujemo kada god imaju neki zanimljiv koncert.
Pozorišni trg dobio je sasvim novi, savremen, izgled.
Pored nove zgrade Urgentnog centra KCV-a, postojećih Domova zdravlja koji su renovirani, Novi Sad je postao bogatiji za još jedan Dom zdravlja na Adicama, ali i Kovid bolnicu na Mišeluku, a trenutno je u izgradnji još jedan objekat Doma zdravlja na Vidovdanskom naselju.
Izgradnja brze pruge Novi Sad – Beograd predstavlja najveći infrastrukturni projekat u 2022. godini ne samo u Republici Srbiji, već i u ovom delu Evrope.
Veliki trgovinski lanci poput ‘’Lidla’’, “Super Vera’’ i “Jamba’’ stigli su i kod nas.
U toku je, takođe, i izgradnja dve nove podzemne garaže u centru Novog Sada.
Treba istaći i da je Novi Sad proglašen Evropskom prestonicom mladih za 2019. godinu i to u konkurenciji gradova poput Amjena, Mančestera i Peruđe. Takođe Novi Sad se okitio i titulom Evropske prestonice kulture.
Upravo sa Titulom Evropske prestonice kulture 2022. godine, usledila je kulturna dekoncentracija, koja podrazumeva otvaranje kulturnih stanica širom našeg grada.
Ovo su samo neke od promena koje su zadesile Novi Sad u protekloj deceniji.
Pored izgrađenih i rekonstruisanih kilometara biciklističkih staza i puteva, proširenja škola, izgradnje novih stambenih naselja, otvaranja fabrika i razvojnih centara, teško ih je nabrojati sve.
Ukoliko smo nešto zaboravili, slobodno nas podsetite, decenija je, ipak, dug period.
Srećan 275. rođendan, grade naš! Novi Sad proslavlja Dan grada!
Preuzmite android aplikaciju.