Novi Sad je jedan od najrazvijenijih gradova u Srbiji kada je u pitanju biciklizam, što potvrđuje preko 100 kilometara izgrađenih biciklističkih staza. Upravo zbog velikog broja staza i strukture grada, više od 40.000 Novosađana koristi bicikl kao primarno prevozno sredstvo.
Samo u protekloj deceniji u Novom Sadu je izgrađeno 55 kilometara novih biciklističkih staza u vrednosti od 545 miliona dinara, a sanirano je preko 13 kilometara već postojećih staza. Budući da se grad svake godine infrastrukturno razvija, u planu je da se gradi još staza, kako bi se grad rasteretio putničkih i teretnih vozila, kako bi se razredile gužve u saobraćaju i možda najvažnije, kako bi Novosađani udisali čistiji vazduh.
Biciklistička staza Novi Sad-Begeč
U julu 2023. godine završena je i najduža staza, koja je predviđena da se uradi 2023. godine. U pitanju je treća faza izgradnje biciklističke staze Novi Sad – Begeč, na deonici od Ulice Sime Matavulja do Dunavske ulice u Futogu.
Ovim je uređeno 10,5 kilometara biciklističke staze – odnosno izgrađene su nove staze od Ulice Sime Matavulja ka Futogu, u dužini od 6,7 kilometara i postavljena je saobraćajna signalizacija na već postojećoj biciklističkoj stazi dužine 3,8 kilometara, do Dunavske ulice u Futogu.
Reč je o stazi koja je deo međunarodne rute EuroVelo, koja prati Dunav i proteže se preko 3.600 kilometara prolazeći kroz 10 evropskih država, uključujući i Srbiju i koju zajednički finansiraju Grad i Pokrajina sa 170 miliona dinara.
Biciklistička staza uz kanal DTD
Krajem avgusta 2023. godine započeti su i radovi na izgradnji prve deonice biciklističke staze uz kanal DTD, koja se prostire od Bulevara Evrope do mosta ka Irmovu. Prva deonica je duga 9,6 kilometara i za nju je izdvojeno 213 miliona dinara, dok je planirana ukupna dužina staze koja će se prostirati do Čeneja, 20,2 kilometra.
Biciklistička staza na Mostu slobode
Biciklistička staza na Mostu slobode jedan je od najpopularnijih i najizglasanijih predloga građana na platformi TvojGrad, gde Novosađani glasaju za projekte koji su im najpotrebniji.
Izvršenje ovog projekta planirano je u budućnosti, a programom uređivanja građevinskog zemljišta planirana su sredstva od 3 miliona dinara za analizu uvođenja biciklističkog saobraćaja na Mostu slobode.
„Zelena“ biciklistička staza između Petrovaradina i Beočina
Na javnoj prezentaciji Pokrajinskog sekretarijata za urbanizam i zaštitu životne sredine u junu 2023. godine predstavljen je projekat koji predviđa pretvaranje pruge Petrovaradin – Beočin u biciklističku „zelenu“ stazu.
U dužini od 17 kilometara, pruga koja se ne koristi od 2007. godine mogla bi da postane biciklistička staza, a od Petrovaradina, staza bi prošla kroz Sremsku Kamenicu, Ledince, Rakovac i završila bi se kod bivše železničke stanice u Beočinu.
Gradske vlasti nisu samo uložile infrastrukturne napore kako bi obezbedili Novosađanima zdraviji život i čistiji grad, već su podstakli kupovinu dvotočkaša, subvencijama za bicikle.
Novi Sad je pionir u subvencionisanju. Na predlog Novosadske biciklističke inicijative 2020. godine je postao prvi grad u Srbiji koji je počeo sa subvencionisanjem kupovine bicikala za svoje sugrađane, kako bi podstakao Novosađane da aktivnije koriste ovo ekološko i održivo prevozno sredstvo.
U 2021. godini za tu svrhu izdvojeno je 18 miliona dinara, u 2022. godini za istu namenu izdvojeno 20 miliona dinara. U te dve godine pomoć pri kupovini novog bicikla dobilo je skoro 3.500 građana.
Leta 2023. godine ponovo je izdvojeno 20 miliona dinara, a na konkurs se prijavilo čak 9.200 Novosađana, od kojih je 1.467 i dobilo novac za nov bicikl.
Po uzoru na evropske gradove, usled negativnih posledica klimatskih promena i borbe za zdravu životnu sredinu, u Novom Sadu od 2010. godine postoji „NSbike“ sistem koji omogućava sugrađanima i turistima iznajmljivanje bicikala za celodnevnu vožnju gradom.
Željni vožnje mogu da iznajme bickle na 11 mesta u gradu i to po veoma povoljnim cenama.Stanice NS bike sistema su kod glavnog ulaza na Štrand, kod Železničke stanice, Srpskog narodnog pozorišta, u Kampusu Univerziteta, u Rumenačkoj ulici, ulici Jovana Dučića, Balzakovoj, na uglu Podgoričke ulice i Narodnog fronta, u Preradovićevoj ulici u Petrovardinu i na Beogradskom keju, na uglu sa ulicom Marka Miljanova.
Sistem je automatizovan, te korisnici mogu da razduže bicikl nakon vožnje na najbližoj stanici.
Na sve navedene načine Novi Sad pospešuje biciklizam i nema sumnje da ukoliko se nastavi raditi ovim tempom, naš grad će biti nalik Amsterdamu, Kopenhagenu i drugim evropskim gradovima koji su prepoznatljivi po svojoj biciklističkoj kulturi.
Preuzmite android aplikaciju.