Budući da će se u Novom Sadu u narednom periodu graditi još tri mosta, jasno je da su mostovi sve više neophodni u modernoj gradnji. U ovom tekstu ćemo se baviti nekim od najdužih mostova na svetu, koji predstavljaju prave infrastrukturne fenomene.
10. Most preko močvare Mančak (SAD) – 36km
Ovaj most se nalazi u Luizijani i prelazi močvaru Mančak, za koju se veruje da je ukleta. Čak i ako su legende o duhovima izmišljotina, aligatori u močvari su stvarni. Dužinom od impozantnih 36 km zauzima 10. mesto na ovoj listi. Kada bi vozili 80km na čas na ovom mostu, bilo bi nam potrebno 27 minuta da ga pređemo.
9. Metro most u Vuhanu (Kina) – 37 km
Metro most u Vuhanu je prva podignuta metro linija u ovom kineskom gradu, ujedno i najduža na svetu. Otvorena je za saobraćaj od 2004. godine i omogućava prelaz preko reke Jangcekjang. Budući da se najbrži vozovi u ovom metrou kreću brzinom od 100km/č, za prelazak celog mosta potrebno je nešto više od 22 minuta.
8. Most preko jezera Pončartrejn (SAD) – 38km
Još jedan most u Luizijani nalazi se na ovoj listi, a ovaj put se prostire preko jezera Pončartrejn. Ujedno i najstariji most od svih navedenih na ovoj listi, postao je operativan 1969. godine, kada je ušao u Ginisovu knjigu rekorda. Za prelazazak ovog mosta pri brzini 80km/č vam je potrebno 28 i po minuta.
7. Veliki most u Pekingu (Kina) – 48 km
Ovaj most je jedan od nekoliko lociranih u Kini koji su dospeli na listu. Poput nekolicine drugih, deo je sistema brze železnice Peking-Šangaj. Veliki most u Pekingu, koji je zvanično otvoren 2011. godine, dugačak je 48 kilometara, što ga čini sedmim najdužim na svetu. Budući da vozovi na ovim železnicama saobraćaju i brzinom od 350km/č, ovaj most je moguće preći za svega 8 minuta.
6. Autoput Bang Na (Tajland) – 54km
Nemojte da vas zbuni to što u nazivu stoji autoput, jer se ovaj autoput sa šest traka, nalazi na mostu i izgrađen je iznad rute nacionalnog puta. Ovaj most nosi titulu drugog najdužeg automobilskog mosta na svetu i napravljen je isključivo kako bi se razrešila gužva u saobraćaju u glavnom gradu Tajlanda. Budući da je na ovom putu ograničenje brzine 120km/č, automobilom most je moguće preći za 27 minuta.
5. Veliki most „Veinan Veihe“ (Kina) – 79km
Kada je Veliki most Veinan Veihe u Kini prvi put pušten u saobraćaj 2008. godine, nosio je titulu najdužeg mosta na svetu i bio je inženjerski poduhvat u to vreme. Deo je brze železničke pruge Džengdžou–Sijan i svojom dužinom od 79km, zahteva više od 13 minuta putovanja najbržim vozom u Kini.
4. Veliki most Tianjin (Kina) – 113km
Završen 2010. i otvoren 2011. godine, Veliki most Tianjin je još jedan most koji je deo brze železnice Peking-Šangaj. Ovaj most se održava nizom ojačanih stubova od kojih je svaki težine do 860 tona. Vijadukt služi da brzi vozovi saobraćaju preko gusto naseljenih područja i čine ga 32 pojedinačne sekcije, od kojih je svaka izgrađena i instalirana zasebno. Ovo je prvi most na listi koji prevazilazi 100km u dužinu, a brzom vozu je potrebno manje od 20 minuta da ga pređe.
3. Veliki most Čangde (Kina) – 116km
Veliki most Čangde je poput Velikog mosta Tianjina deo brze železnice Peking-Šangaj. Napravljen je da može da izdrži i jače zemljotrese, a za njegov prelazak brzim vozovima u Kini, traje oko 20 minuta.
2. Vijadukt „Changhua-Kaohsiung“ (Tajvan) – 157km
Prvi tajvanski most na ovom spisku je drugi najduži na svetu sa dužinom od čak 157 kilometara. Ovaj Vijadukt je deo tajvanske brze železnice i poput prethodnog mosta, sagrađen je da izdrži seizmičke aktivnosti, budući da je Tajvan geografski pozicioniran između dve tektonske ploče — Filipinske morske ploče i Evroazijske ploče. Pošto vozovi Tajvana saobraćaju do brzine od 300km/č, za prelazak ovog mosta je potrebno nešto više od pola sata.
Dok bi u slučaju drumskog saobraćaja pri brzini od 120km/č, vozilu bilo potrebno čak sat vremena i 20 minuta.
1. Veliki most Danjang – Kunšan (Kina) – 169km
Stigli smo i do najdužeg mosta na svetu – Veliki most Danjang – Kunšan je 169km dugačak vijadukt železničke pruge Peking – Šangaj i smatra se jednim od inženjerskih čuda današnjice. U funkciji je od 2011. godine, a njegov raspon obuhvata reke, kanale, provalije, potoke, ravnice, brda, jezera…
Može da izdrži sve vrste zemljotresa i vremenskih nepogoda, a nja njegovu izgradnju potrošeno je 8,5 milijardi dolara. Najbržim vozovima Kine, potrebno je pola sata da pređu ovaj most.
Predstavljeni projekti tri nova mosta koji će biti budućnost Novog Sada
Preuzmite android aplikaciju.