Novi Sad je nepresušna tema kada je njegova istorija u pitanju. Tako je i saobraćaj u Novom Sadu dobio veliku pažnju.
Naime pisali smo, od stare železničke stanice, prvih tramvaja, prvom prevozu Novosađana gradskim autobusima, razvoju saobraćaja na ulicama grada uopštenu, nastanku Gradskog saobraćajnog preduzeća pa do razvoja novosadskog vazduhoplovstva.
Danas je na redu tema koja prikazuje nekadašnji gradski život u pravom smislu te reči.
Prvi automobil stigao je u grad davno i naravno, ne kao danas da auto može svako da sebi priušti, stigao je u ruke nekome ko je bio u to vreme dovoljno bogat da bi ga sebi mogao priuštiti.
Takođe, zanimljivost je i da je Novi Sad bio jedan od nekoliko gradova u Evropi gde se mogao videti automobil.
Pogađajte koja godina je bila u pitanju i ko je bio prvi vlasnik vozila?
Prvi automobil na novosadske ulice stigao je 1900. godine. 124 godine kasnije na novosadskim ulicama je bezbroj automobila, ali tada, na samom početku novog veka, ovo je bila revolucija, kao i stvar prestiža.
Vlasnik prvog novosadskog automobila bio je Stevan Adamović. Adamovićevi su bili poznati u visokim krugovima Novog Sada, kao ugledna novosadska porodica koja se bavila proizvodnjom vina, a po njima je nazvan čak i jedan deo grada (Adamovićevo naselje). Inače, Stevan je bio doktor prava, gradonačelnik Novog Sada u jednom periodu, od 1920. do 1921. godine, kao i poslanik Velike narodne skupštine Vojvodine.
Automobil koji je prvi put viđen u Novom Sadu bio je marke „De dion-Bouton“. Zanimljivost je da je ovaj automobil košao oko 6000 franaka, a kupljen je u Parizu. Adamović ga je dobio na poklon od svoje bake.
Inače, u Muzeju automobila u Beogradu, ova model automobila je i najstariji prikazani automobil u kolekciji. Poznati čuveni francuski model automobila pod nazivom „De dion-Bouton“ proizvodio se od 1883. godine do 1953. godine. U tom periodu automobil je menjao svoj izgled, od trotočkaša – kojih je proizvedeno svega 20 modela, a danas postoji samo par, pa do četvorotočkaša sa dvobrzinskim menjačem.
Novi model četvorotočkaša predstavljen je na početku 20. veka i predstavljao je posebnu klasu gde je putnik bio okrenut ka vozaču, a svega nekoliko godina kasnije će se unaprediti i zadobiti izgled koji pamtimo iz mnogih filmova i serija, gde vozač upravlja autom, a putnici sede iza i gledaju u vozačeva leđa.
Ovaj automobil kasnije su sebi priuštili i porodica Dunđerski.
Zanimljivo je da je pored Pariza, Beča i Pešte, Novi Sad bio četvrti grad u kome se mogao naći ovaj model, sa paljenjem na električni pogon.
Razvoj automobilskog saobraćaja na ulicama grada dešava se dva puta u 20. veku, jednom nakon Prvog svetskog rata, od 1920. godina, a drugi put u drugoj polovini 20. veka kada kreće masovna proizvodnja raznih modela automobila.
Preuzmite android aplikaciju.