Početna > Sport > Automoto
Automoto

Da li nova pravila Formule 1 funkcionišu?

Ako na trenutak zaboravimo očajan start Luisa Hamiltona, vreme je da se zapitamo: Da li nova pravila u F1 funkcionišu?
Foto: Tanjug/AP Photo/Hassan Ammar

Vozač Meklarena Lendo Noris kaže da funkcionišu.

„Sve je 100 odsto bolje. Uspeli su sa namerom da unaprede trkanje. Mislim da su ove četiri trke donele napredak u odnosu na prethodnu godinu“, rekao je Noris koji je u Imoli završio kao treći, iza dvojca Red Bula.

Zanimljivije i neizvesnije trke su zaista bile cilj sveobuhvatnih promena pravila koje su uvedene ove godine, ali nosilac komercijalnih prava Formule 1 i upravljačko telo FIA bili su konkretni u pogledu onoga što pokušavaju da postignu.

Cilj je bio da se automobilima omogući da bliže prate jedni druge, da se smanji razlika između najboljih i onih ne toliko dobrih kako bi se više timova borilo za pobede, i da se omogući vozačima da što duže voze maksimalnom brzinom.

Izvršni direktori Formule 1, legendarni Ros Bron, bio je ipak manje umereniji.

On smatra da promene nisu dramatične i da se jasno zna ko je favorit, a ko autsajder, ali i da se smanjila razlika između timova koji su u sredini.

Zato posle četiri trke svi timovi imaju bar po jedan osvojen bod.

Da li automobili mogu bliže da prate jedni druge? Odgovor je – da.

Moguće je da se ostane bliže iza drugih automobila, duže nego ranije. To smo najbolje videli za vikend u Imoli gde je bilo po pet-šest automobila u “voziću”.

„Osećam da je to napredak u odnosu na prethodnu sezonu, Prilično sam zadovoljan onim što sam video. Verujem da sada možemo da se trkamo mnogo bliže jedni drugima“, smatra Pjer Gasli, vozač Alfa Taurija.

Na ovom frontu, velika promena je načina na koji funkcioniše aerodinamika automobila, kako bi se osiguralo da automobil koji ide iza ima manje ometan protok vazduha, odnosno da može da ostane znatno bliže automobilu ispred.

Ali, da li to znači da su trke bolje? Ovo je subjektivno pitanje, a odgovor obuhvata aspekt koji ostaje kontroverzan – pomoć DRS sistema pri preticanju.

Ove godine je svakako bilo više preticanja, pogotovo na prve dve trke kada smo videli kako Lekler i Verstapen jedan drugom, od krivine do krivine, kraju prvu poziciju.

Da, novi automobili su omogućili vozačima da se lakše približe jedni drugima. Međutim, da li je preticanje postalo previše lako?

DRS je skraćenica od Sistem smanjenja otpora i uveden je još 2011.

Sistem se koristi samo u određenim zonama na stazi i to samo pod uslovom kada je vozač unutar jedne sekunde od automobila ispred.

Vozač pritskom na dugme aktivira DRS i tako otvara deo zadnjeg krila, što smanjuje aerodinamički otpor i povećava pravolinijsku brzinu automobila.

Međutim, DRS je znatno moćniji na novim automobilim u 2022, što znači da daje automobilu iza sebe veću prednost nego ranije.

Lekler kaže da je DRS potreban sistem, međutim, da bi on više voleo da pretiče u krivinama, na kočenju, točak uz točak, nego na pravcu, kao na auto-putu. Naime, DRS je uveden da učini preticanje mogućim, a ne neizbežnim kao sada.

„Voleo bih da skinemo DRS i da vidimo kakva je trka u stvari, da li smo u mogućnoti da bolje pretičemo nego ranije. DRS je doveden kao pomoć pri preticanju, ali sada osećam kao da je to jedina stvar koja nam omogućava da se pretičemo. Znate, DRS nije postoja u Formuli 1 punih 70 godina. Uveden je kao eksperiment, međutim, ostao je. Mislim da preticanje mora da ostane težak i naporan manevar“, smatra Sebastijan Fetel.

Ponovo se vraćamo na Imolu. Albon, Gasli i Hamilton su više od pola trke vozili jedan za drugim, bez prilike da se pretiču, jer su stalno bili unutar jedne sekunde, odnosno koristili su DRS jedan protiv drugog.

Zato će se nastaviti debata o tome da li je DRS potreban, kao i da li bi mogao da funkcioniše drugačije.

Trkanje i obilaženje podižu adrenalin, preticanje u brzoj traci, stalno i neprekidno iz kruga u krug poziva da uzmete daljinski u ruku i promenite kanal.

Hamilton: Nije kraj

Poslednjih dana u krugovima Formule 1 se spekulisalo da bi ova sezona mogla da bude i poslednja za Luisa Hamiltona, ali on ne misli tako.

I pored lošeg starta i trenutno sedme pozicije u generalnom poretku vozača, Hamilton ne planira da odustane tako lako, iako ima 28, a lider Šarl Lekler 86 bodova.

Osvrćići se na poslednje napise u medijima, Hamilton je na svom Instagram profilu uz fotografiju iz garaže Mercedesa, napisao:

“Radim na svom remek delu, ja ću biti taj koji će odlučiti kada je sve gotovo”.

Hamilton je, inače, doputovao u Majami gde se u nedelju (21.30) vozi peta trka šampionata.

Banjaji pol pozicija u Heresu

 

Preuzmite android aplikaciju.