Цене хране у Црној Гори од јула 2019. године, према подацима Монстата, порасле су за 44 одсто и настављају да расту, а трговци за то криве увознике и раст трошкова, иако према пореским пријавама њима значајно расте и приход и профит, пишу подгоричке Вијести.
Влада је у марту ове године, у сарадњи с трговачким ланцима, покренула кампању „Стоп инфлацији” током које су снижене цене за неке робне марке, али је она кратко трајала и већ у априлу су цене наставиле да расту.
Из Министарства економског развоја и туризма, унутар којег се налази и подресор трговина, нису одговорили на питање Вијести да ли прате раст цена у малопродајама, да ли су забринути због наставка инфлације, и да ли планирају наставак акције „стоп инфлацији” или доношење неких других мера којима би се зауставио или ограничио раст цена.
Наводе да из Министарства нису одговорили ни на питање да ли до раста цена долази због такозване „увозне инфлације” или су високе марже увозника, велетрговаца и продаваца у малопродаји.
У Црној Гори, кажу, нико се озбиљно није бавио истраживањем узрока инфлације, за разлику од Хрватске чија је Народна банка у научном истраживању утврдила да је главни разлог инфлације повећавање маржи увозника и трговаца у жељи да повећају профит.
Централна банка Црне Горе урадила је „Дијагностичку анализу инфлације”, у којој су навели да је инфлација у Црној Гори под доминантним утицајем глобалних фактора, у првом реду раста цена хране и нафте на међународном тржишту, али без јасног математичког доказивања такве тврдње.
Да ова тврдња ЦБЦГ није тачна показују и подаци Монстата, да је у сваком месецу постојао раст месечне инфлације, осим накратко у марту, иако су током протекле две године цене горива, као и берзанске цене житарица, уљарица и других роба, значајно и падале, а да то није утицало на цене у црногорским маркетима.
Такође, стоји у анализи Вијести, цене нису биле у паду ни када је Влада преполовила износе акциза на гориво, и укинула или смањила ПДВ на основне животне намирнице.
Тржиште је у Црној Гори слободно и влада нема законске могућности да ограничава цене, иако је конкуренција врло ограничена да се наручи код увозника хране, где једна фирма може да заступа скоро све брендове једне врсте производа.
Преузмите андроид апликацију.