Početna > Biznis
Biznis

Cene auto baterija značajno padaju u narednoj deceniji

Automobilska industrija se već usmerila i ide u pravcu proizvodnje vozila na baterije. Na ulicama ih je sve više, države ih subvencionišu – iako tehnolgija još nije optimalna i nije baš isplativa.
Foto: Unsplash/Kenny_Leys

Od kada je kompanija Tesla 2008. godine napravila model s litijum-jonskim baterijama, broj električnih auotmobila je porastao za osam miliona.

Problem je što cena baterije čini trećinu od ukupne cene električnog automobila, pa je smanjivanje troškova njihove proizvodnje opredeljujući uslov da postanu konkurentni konvencionalnim automobilima.

Cene gotovo svih sirovina u auto-industriji rastu, baterije su najskuplji deo električnih automobila, ali cene litijum-jonskih baterija su počele da padaju.

Prema podacima konsultantske agencije Blumberg, cena kilovat sata baterije u pametnim telefonima i drugim uređajima trenutno iznosi 132 dolara, 6 posto niže od cena 2020. i 89 posto niže od cene 2010. godine. Stručnjaci trenutno pominju cenu baterija za električne automobile od 118 dolara po kilovat satu.

Izvesno je da će se proizvodnja baterija i dalje razvijati. Trenutno prosečan trošak za jedan kilovat-sat energije iz litijum-jonske baterije iznosi 130 dolara. Cilj je da iznosi 100 dolara i tada bi već električni automobili mogli da konkurišu konvencionalnim. Proizvođači baterija bi mogli da ostvare ovaj cilj u sledećih nekoliko godina.

Potražnja za baterijama će rasti, a njihova cena će biti sve niža, zaključili su u listu Ekonomist.

Kineska kompanija KATL koja baterijama snabdeva Teslu, Dajmler, Folksvagen i druge proizvođače elektro-automobila, predstavila je letos prvu generaciju svoje natrijumske baterije. Takva baterija će biti jeftinija, manje zapaljiva, imaće duži vek trajanja i biće otpornija na niske temperature od litijum-jonskih – i litijum-fero-fosfatnih baterija.

Stručnjaci kažu da natrijum-jonske baterije mogu da se pune samo 1 500 puta, u poređenju sa dva do četiri više puta kod litijumskih varijanti. Kompanija je ponudila prelazno rešenje – sistem za kombinovanu upotrebu litijumskih i natrijumskih baterija, ali i istakla da istražuje dalje i da očekuje vrhunske rezultate.

Tojota planira liniju od 30 modela vozila na elektro pogon

 

Preuzmite android aplikaciju.