Iako su diplomatski odnosi naše zemlje i Narodne Republike Kine uspostavljeni 1955. godine, tek 2016. godine oni su podignuti na nivo sveobuhvatnog strateškog partnerstva. Zahvaljujući unapređenju političkih i ekonomskih odnosa dveju zemalja, danas se Novi Sad, i naša zemlja, ubrzano infrastrukturno razvijaju i osnažuju.
Republika Srbija prepoznala je značaj kineske inicijative za saradnjom sa državama centralne i istočne Evrope, kao i značaj inicijative „Pojas i put“, kojom se posredstvom Kine infrastrukturno povezuju i umrežavaju Azija, Evropa i Afrika.
To je nadalje doprinelo da naša zemlja bude jedna od retkih koja dobija kineske zajmove pod preferencijalnim uslovima, a koji su omogućili realizaciju brojnih projekata koji doprinose prosperitetu Republike Srbije.
Osim toga, na ovaj način, naša zemlja je dobila i šansu da se pri realizaciji projekata od državnog značaja primenjuju kineske tehnologije, umeće i znanje, koje u oblasti infrastrukturnog razvoja daleko prevazilaze domete svih evropskih kompanija.
NR Kina jedna je od država, koje pored ekonomske podrške našoj zemlji, pruža i snažnu podršku našem teritorijalnom integritetu i suverenitetu, ne priznavajući tzv. Kosovo.
Podrškom iz NR Kine u Novom Sadu se u ovom trenutku realizuju čak tri projekta od nacionalnog značaja.Radi se o izgradnji „Fruškogorskog koridora“, gradnji brze pruge od Novog Sada do Kelebije, i gradnji obilaznice oko Novog Sada sa mostom preko Dunava.
Fruškogorski koridor
Prvog maja 2021. godine otpočeta je gradnja brze saobraćajnice državnog puta IB-21 Novi Sad- Ruma (svima poznatije kao „Fruškogorski koridor“), na osnovu kineskog kredita ukupne vrednosti 606 miliona evra. Izvođač složenih radova u ovom projektu je kineska kompanija „China Road and Bridge Corporation“.
Dužina ove saobraćajnice će biti 47,7km, sa četiri kolovozne trake, širine po 3,5 km, bez zaustavnih traka, a dozvoljena brzina kretanja biće od 50 do 100km/h.
Trasa Fruškogorskog koridora podeljena je na četiri deonice, a budući tunel kroz Frušku goru biće najduži tunel u našoj zemlji, dužine 3,5km.
U sklopu ovog koridora, Novi Sad će dobiti još jedan (peti) most preko Dunava, dužine 1,8km, koji će povezati Petrovaradin i Kovilj.
O značaju ovog projekta od nacionalnog značaja, pisao je naš portal.
Brza pruga Novi Sad – Kelebija
Nakon gradnja deonice brze pruge Novi Sad – Beograd, koja je puštena je u rad u martu mesecu 2022. godine, u toku je gradnja i deonice brze pruge od Novog Sada do graničnog prelaza Kelebija sa Mađarskom.
Oba projekta biće deo međunarodne brze pruge Beograd – Budimpešta, koja se smatra jednim od najvažnijih infrastrukturnih projekata u Evropi u okviru globalne inicijative „Pojas i put“, a na osnovu zajedničkog dogovora NR Kine, Mađarske i naše zemlje.
U finansiranju celokupnog projekta od Beograda do Kelebije pored sredstava iz republičkog budžeta, uključena su i sredstva iz ruskih i kineskih kredita.
Nakon završetka radova na celokupnoj dužini brze pruge, građani Novog Sada će stizati u Budimpeštu za nešto manje od tri sata brze vožnje.
Deonica brze pruge od Novog Sada do Kelebije iznosi 108km, a gradi se sredstvima obezbeđenim iz kineskog kredita u iznosu od oko 1,2 milijarde dolara.
Radove na ovoj deonici izvode kineske kompanije „China Railway International Company“ i „China Communications Construction Company“.
U okviru ovog projekta biće izgrađen ili rekonstruisan veliki broj železničkih stanica, kao i prateća infrastruktura (mostovi, nadvožnjaci, podvožnjaci i dr.) čime će celokupna deonica dobiti novi sjaj najmodernije primenjene tehnologije i tehnike gradnje.
Gradnja četvrtog mosta u Novom Sadu u produžetku Bulevara Evrope
Još jedan projekat od nacionalnog značaja dobio je naš grad – gradnju obilaznice oko Novog Sada sa mostom preko Dunava na državnom putu IIA reda broj 111. Sredstva za ovaj projekat obezbeđena su u republičkom budžetu, a izvođač radova je jedna od najboljih svetskih kompanija koja se bavi izgradnjom kompleksnih infrastrukturnih projekata: „China Road and Bridge Corporation“.
Kineskoj kompaniji poveren je zahtevan posao na izgradnji mosta dužine 2,4km, od kojih je čak 800m iznad površine Dunava. Projekat obuhvata i gradnju pristupnih saobraćajnica.
Završetak radova se očekuje se krajem 2025. godine.
Most u produžetku Bulevara Evrope neophodan je za rasterećenje i neometano odvijanje saobraćaja u drugom po veličini gradu u našoj zemlji, i to upravo na mestu na kojem je ucrtan u urbanističke planove pre više od 60 godina.
Njegovim povezivanjem sa deonicom Fruškogorskog koridora, Grad će se povezati sa značajnim regionalnim i međunarodnim putevima.
NR Kina će finansiranjem i izgradnjom Fruškogorskog koridora, brze pruge i mostova doprineti da Novi Sad postane značajan segment infrastrukturne kičme Republike Srbije, ali i Evrope.
Kako i zašto se Novi Sad promenio u poslednjih 10 godina? (VIDEO)
Preuzmite android aplikaciju.