Брзи воз „Соко“ јуче је поново каменован. Мета је био и БГ воз при изласку из станице Земун. Полиција трага за непознатим починиоцима, а „Србијавоз“ апелује на грађане да се понашају савесно и одговорно и не угрожавају безбедност и имовину свих нас.
У први мах непријатно изненађење и обест прерасли су у опасност за безбедност саобраћаја и трошак свих грађана. На мети вандала протеклих недеља нашли су се и брзи воз и пруга Београд –Нови Сад.
Воз је први пут каменован 28. маја у зони стајалишта Камендин. Дан након хапшења починилаца, воз је јуче поново био мета када је излазио из станице Земун.
„Могу само да претпоставим да је зато што је тај подбренд Србијавоза добио толико на популарности да је можда то био разлог који је повукао починиоце ових дела да управо циљају Соко“, сматра Иван Булајић, саветник министра саобраћаја за железницу.
Који су мотиви за уништавање возова
Проф. др Бојан Јанковић са Криминалистичко-полицијског универзитета објашњава да мотиви могу бити различити, од почетних – попут изазова на појединим друштвеним мрежама, до много озбиљнијих.
„Прекомерно коришћење алкохола, покретачи тих незаконитих радњи и коришћење психоактивних супстанци услед којег млади људи делују незаконито и предузимају неке радње које иначе у нормалном стању не би предузели. Такође, показивање неког младалачког бунта, то почиње у породици, према родитељима, а онда у школи, а на крају и према држави. Овде је железница представник те државе и на крају могу бити и различити политички ставови“, указује Јанковић.
Поруке које се преносе оваквим оштећењем могу бити различите и зависе од мотива који покрећу извршење – преношење неке поруке младалачког духа, до класичног вандализма, али и преношење неких политичких ставова.
Постављање дасака и камења на пруге
У последње време вандали на пругу постављају каменице, даске и друге предмете који могу да оштете воз. Путници, кажу надлежни, нису угрожени али ти предмети могу да повреде људе крај пруге.
Да би се вандализам спречио, формирана је радна група у којој заједно раде полиција, тужилаштво, железница. Министарство саобраћаја појачало је позорност и мере безбедности око пруга.
„Изнад свега, то је комуникација са локалном заједницом коју је МУП већ добрим делом и урадио, обилазили су места уз пругу, разговарали са децом, са омладином и скретали пажњу родитељима да поведу рачуна шта им деца раде. Оно што је издато као налог машиновођама на свим возовима је да, уколико уоче да се лица затичу у рејону пруге, пре него што учине било шта, да о томе одмах известе оперативу која даље извештава МУП да би што пре изашли на терен“, указује Иван Булајић.
Вандализма не недостаје ни у другим земљама
Према Закону о железници, оштећење железничке инфраструктуре је кривично дело, кажњиво затвором до осам година ако неко буде тешко повређен или се начини велика материјална штета.
Затворска казна расте на 12 година ако дође до смртног исхода.
И у другим земљама има сличних догађаја. У окружењу Србије вандали такође оштећују вагоне, возове, цртају графите.
У западној Европи овакве појаве су ређе, кажу упућени, због оштрије казнене политике и деловања казни на извршиоце.
Преузмите андроид апликацију.