Због короне влада велика неизвесност у ауто индустрији, производни процеси се прекидају, фабрике затварају, влада и несташица чипова.
„Да ли ће се и у идућој години наставити криза у аутомобилској индустрији?“, питање је којим се у данашњој анализи бави Дојче веле (DW).
Након више од три деценије у којима је производња аутомобилске индустрије премашивала потражњу, током пандемије корона вируса ситуација се савим преокренула.
Произвођачима недостају чипови, дошло је до проблема у ланцима снабдевања, расту цене сировина. Производна запиње, купци возила више не могу да рачунају с великим попустима, а на наручене аутомобиле чекају много дуже него раније.
„Свеобухватни опоравак вероватно ће се догодити тек у 2023. години“, оцењује стручњак за ауто индустрију Фердинанд Дуденхефер из немачког Центра за аутомобилска истраживања (ЦАР) у једној актуелној студији.
У 2019. години, пре корона кризе, у Немачкој је продато 3,6 милиона аутомобила, а већ у 2020. тај број је пао на 2,9 милиона. Према прогнозама ЦАР-а, у овој години се може очекивати продаја од 2,69 милиона. Иако Дуденхефер очекује да ће се у првој половини следеће године немачки произвођачи и даље борити с последицама несташице чипова, продаја би, ипак, требало да порасте и то на око 3,01 милиона аутомобила.
Повратак на ниво од пре пандемије, односно комплетан опоравак ауто тржишта у Немачкој, Дуденхефер предвиђа тек у другој половини 2023. Тек тада се, каже, може очекивати да ће се снабдевање тржишта стабилизовати.
Према речима тог стручњака, крајем 2023. просечна старост возила регистрованих у Немачкој биће изнад десет година, а то би могло да доведе до „подмлађивања“ возног парка, односно до повећане куповине нових аутомобила. Тај процес обнове пре свега подстичу електрични аутомобили, који су све траженији и на немачком тржишту.
Дуденхефер скреће пажњу на још један феномен. Након 2020, у којој је доминирала корона, проблеми и прекиди у производњи у аутомобилској индустрији, која је од кључног значаја за немачки БДП, утицали су и на успоравање раста у прва два квартала 2021. Важна тржишта попут САД, Русије и Бразила, у истом периоду забележила су раст промета.
„Последица тога је прерасподела унутар аутомобилског тржишта на глобалном нивоу. У 2021. ће први пут у Индији бити продато више аутомобила него у Немачкој“, најављује он, а и у 2022. ће, према прогнозама, Индија бити испред Немачке.
Анализа података Међународног монетарног фонда (ММФ) показује да се у Индији може рачунати с великим стопама раста продаје на аутомобилском тржишту. Међу земљама БРИК-а (Бразил, Русија, Индија, Кина), управо би Индија, захваљујући појачаној индустријализацији, могла да се позиционира одмах иза Кине. Ни у Бразилу ни у Русији у идућој години не може се рачунати са знатнијим привредним растом.
У предпандемијслкој 2019. години, на светском тржишту је продато око 80 милиона нових возила. У 2020, продаја је опала за више од 14 одсто, на 68,6 милиона. Према прогнозама немачког ЦАР-а, у 2021. може се очекивати лагани раст продаје на 70,5 милиона, а у 2022. чак и мали скок, на 75,2 милиона.
Ни у 2023., у којој се прогнозира продаја 78,8 милиона аутомобила, неће се достићи ниво од пре пандемије, а тек 2025. се може очекивати повратак бројкама које је аутомобилска индустрија бележила пре короне.
„За опоравак од пандемије потребно је време“, опрезан је закључак Дуденхефера на основу прогноза његовог Центра за аутомобилска истраживања. Процес стварања додате вредности мора се изнова организовати, а требало би креирати и додатне капацитете када је реч о производњи чипова, поручује немачки стручњак.
Упркос кризи, за аутомобилску индустрије у протеклом периоду није све било баш тако црно. Судећи по резултатима истраживања британске консултантске фирме „Ernst i Jang“, 16 највећих светских произвођача аутомобила је у трећем кварталу 2021. заједно остварило оперативну добит од око 23 милијарде евра. То је раст од 11 одсто и уједно – нови рекорд.
Продаја путничких аутомобила јесте додуше опала за 16 процената (према проценама аналитичара због несташице чипова око једанаест милиона возила уопште није могло да буде произведено) и 13 произвођача је продало мањи број возила него у истом периоду пре годину дана, али свих 16 предузећа је заједно остварило промет од 371 милијарде евра, што је у ствари пад од 1,6 одсто.
Добит је знатно порасла зато што су чипови који су били на располагању уграђивани у скупе моделе возила, код којих произвођаћи остварују већу маржу. Управо ти модели су примарно били на располагању муштеријама, а осим тога, готово да и није било попуста на куповину нових аутомобила, јер је потражња била већа од понуде.
Такође, већина фирми је током године успела да повећа своју берзанску вредност, а пре свих амерички произвођач електричних аутомобила „Тесла“.
Али, аналитичари фирме „Ernst i Jang“ указују да су могућа и нова „уска грла“ у ауто индустрији. „Знатан раст броја нових зараза короном у неким земљама и строге мере које се због тога уводе могле би поново да доведу до нових проблема и прекида у производњи и ланцима снабдевања“, кажу они
Такве турбуленције највише погађају Кину. На том највећем светском тржишту аутомобила, у трећем кварталу 2021. забележен је пад продаје од чак 26 процената, закључује се у анализи DW-а.
Konsultujte “Re-open EU” platformu pred putovanje u EU tokom praznika
Преузмите андроид апликацију.