Кружни токови су пројектовани да раскрснице буду безбедне и ефикасне. Али за многе возаче, бициклисте и пешаке, они остају мистерија. Без обзира на то када сте полагали теоријске тестове, правила вожње у кружном току увек треба да знате и да их примењујете ради безбедности свих учесника у саобраћају. Посебно је значајно и практично искуство јер тада сналажљивост, знање и пажљивост нарочито долазе до изражаја!
Кружни токови у Србији су углавном представљени знаком „укрштање са путем са правом првенства“, односно знаком обрнути троугао. Ако нема саобраћајних знакова, онда важи стандардно саобраћајно правило као на свакој другој раскрсници, тј. правило десне стране. У овом случају, предност има возило које долази с десне стране (у односу на онога ко се већ налази у кружном току)! То је, на пример, правило које важи у Грчкој јер њихови кружни токови нису обележени саобраћајним знаковима.
Правило у кружном току с једном траком врло је једноставно. Прилагодите брзину и погледајте лево пре него што уђете у кружни ток. Знајте да возила која се већ крећу у кружном току имају предност у односу на она која се тек укључују. Немојте заборавити да укључите показивач правца када се искључујете из кружног тока. Не морате да успоравате или станете да бисте изашли из кружног тока. Једини изузеци су када су пешаци на пешачком прелазу или ако се приближава возило Хитне помоћи, које сте увек у обавези да пропустите!
Правила су слична и код кружних токова са више трака, с тим што кретање зависи од хоризонталне и вертикалне сигнализације, односно знакова.
Предност и овде увек имају возила која се крећу унутар кружног тока. Једно правило се код нас често крши, јер возачи из унутрашње траке не пропуштају оне из спољашње! Возач из унутрашње траке (ближе острву) мора да пропусти возача из спољне траке као да је у питању класично престројавање на путу са две траке, и то уз обавезно давање мигавца. Потпуно исто као да возе на обичном путу са две или три траке. Запамтите – возила која се крећу у спољној траци имају предност! Сигурно се питате шта онда радити ако је гужва у спољној траци, па није могуће да се искључите. Можете да направите још један пун круг око острва (што је врло ретка опција) или да сачекате у унутрашњој траци док се не испуне услови за престројавање.
Кружни токови са више трака би на улазу требало да имају знак за престројавање, па морате унапред одлучити којом траком ћете се кретати, односно где ћете се искључити са кружног тока. Међутим, сви смо ми сведоци да то у пракси не функционише баш овако, јер се често дешава да се неко вози спољном траком све време иако се искључује на трећем или четвртом излазу. Веома је важан избор праве траке, зато логично размислите где треба да се искључите са кружног тока још пре него што у њега уђете – уколико излазите на првом искључењу, требало би да у кружни ток уђете десном траком и пратите спољашњу траку кружног тока до искључења. Уколико излазите на последњем искључењу, требало би из леве траке ући у унутрашњу траку кружног тока и затим се престројити на време пред излазак. Свако ко се возио београдском Славијом зна да нису баш сва ова „школска правила“ лако применљива на лицу места, јер иако ви знате правила, морате стално гледати и шта раде други возачи око вас.
Код нас је, нажалост, честа пракса да се показивач правца (мигавац) ретко користи у кружном току. А њега треба користити обавезно и при изласку из кружног тока и при престројавању из траке у траку. Тако ћете другим возачима пружити могућност да благовремено одреагују како треба јер ће знати шта да очекују од вас и које су ваше намере. Ако је саобраћајни полицајац на кружном току и регулише саобраћај, онда искључиво треба следити и примењивати његове инструкције, односно наредбе.
Где год да путујете и колико год да сте сигурни у своје возачке вештине, није наодмет да се подсетите кључних правила, нарочито на местима где су чукања, застоји и збуњеност вожача чести. Посебно је пожељно, уколико путујете у иностранство, да се информишете о саобраћајним правилима која важе у тој земљи. Познато вам је да се негде вози левом страном (не само у Великој Британији, већ и на Малти, Кипру…), па су и правила вожње у кружном току другачија! А најважније је своје возило обезбедити неопходном заштитом од свих могућих нежељених ситуација. Уз каско осигурање Компаније „Дунав осигурање“ осећаћете се сигурније где год да сте на путу!
Преузмите андроид апликацију.