Почетна > Бизнис
Бизнис Србија

Српска храна осваја део по део света

По извозу смрзнутог воћа, Србија је увелико светска велесила, на нивоу кошарке, можда и ватерпола.
Фото: Unsplash/Viktor Talashuk
У Европи је Пољска у нашој лиги, и по томе је ова утакмица заправо најсличнија одбојци.

Зато и није никакво изненађење да је највише излагача на штанду Србије на Међународном сајму хране Галфуд (Gulfood) у Дубаију, било баш из ове области.

Воће је, и у свежем стању, значајан адут нашег аграрног износа, а свет је рад да покаже добродошлицу и производима од српских воћки, укључујући пића – на сајму у цивилизацијском кругу Блиског истока, додуше, ту се мисли на сокове, мада се у делагацији прехрамбене индустрије на светској изложби EXPO 2020 Dubai нашао и произвођач ракије.

Зашто смрзнуто воће из Србије тражи простор у овом делу света? Одговор је за Екапију дао Бошко Бонџулић, директор компаније Мастер Фруитс из Београда: „Количине које пласирамо на ово тржиште нису превелике, али је значајна разлика у цени у односу на нека друга тржишта. То је категорија која се овде брзо развија. Доста радимо Саудијску Арабију – малине, боровнице, купине, бери миксеве – а извозимо и за Дубаи, Кувајт, Бахреин, Катар“.

Сајам је прилика да се учини још један корак напред – можда мали за тржиште, али велики за једну компанију из Србије.

У близини су изложени и производи београдске компаније ITN, једног од највећих извозника, који са Привредном комором Србије наступа на сајмовима широм света.

Однедавно, у њиховом власништву је и пожешка Будимка, која је на сајму Gulfood наступила и као посебан бренд.

Још једна озбиљна компанија, београдски Mirax agrar, такође је представила програм смрзнутог воћа. Други пут у Дубаију наступила је и фирма BMN MALINAS из Пожеге.

И извозници свежег воћа гледају ка песку Блиског истока: традиционално тржиште, руска степа, мења своју ћуд.

Под западним санкцијама је руска пољопривредна производња узнапредовала. Санкција ће, сада је јасно, бити још. Као што вода увек нађе свој пут – или у супротном постане устајала бара – тако мора и извозно оријентисана привреда.

Породична фирма Fruct Company из Удовица код Смедерева од оснивања, 2008. године, извози свеже воће у Русију.

У највећу земљу на свету – која у последње време настоји да постане још мало већа – досад су сналажљиви Удовичани пласирали чак 85% своје робе.

Увелико, међутим, траже и нова тржишта и наступају на овом и на сличним сајмовима, јер, како каже власник и директор Мирољуб Јовановић, „Русија тражи све бољи квалитет и све нижу цену“.

„Наступ на сајму Gulfood за нашу компанију био је прилика да представимо понуду воћа. Остварили смо низ контаката са иностраним партнерима из различитих земаља, а већ смо добили неколико упита за сарадњу из Индије, Дубаија и Абу Дабија. Потенцијални купци су највише заинтересовани за јабуке“, каже Јовановић.

У компанији очекују да ће у наредном периоду најмање петину производње извозити на нова тржишта. Fruct Company извози свеже воће – јабуке, брескве, нектарине, боровнице.

Осим Русије, како каже Мирољуб Јовановић, пласирају робу и у Румунију, и у цео наш регион.

„Надамо се да ћемо покренути извоз у Уједињене Арапске Емирате. Траже свеже воће – не конзумирају много смрзнуто – и то савремене сорте, а код јабука то су гала, грени смит, златни делишес, црвени делишес – и искључиво премијум квалитет. Прерађујемо око 10.000 тона јабуке годишње. Капацитети хладњаче су око 4.500 тона јабуке. Извозна цена премијум јабуке је око 65 евроценти, транспорт за УАЕ обавља се контејнером, ка Русији камионски“, говори он.

У многим руским маркетима, ударно место на полици је резервисано за сокове компаније Здраво органик из Селенче, која ове године слави 20 година од оснивања.

Фирма производи и органске, али првенствено конвенционалне сокове, јер су квалитет производа и начин производње исти, само је код органске производње сировина знатно скупља.

Здраво органик извози око 70% укупног асортимана, што је изузетно добар пословни сценарио.

„Пре три године, када смо први пут учествовали на овом сајму, нисмо имали превелика очекивања, али, од укупно педесетак пословних контаката, потписали смо уговор са једном фирмом са Филипина, и тако годишње око 5-6 контејнера наших сокова иде у ту земљу.

Један уговор по сајму, и нама је довољно. Тако смо својевремено постигли споразум и с Русијом, пре 10 година кренули да извозимо, и сада иду два шлепера месечно за Санкт Петербург, одакле наш дистрибутер сокове шаље у продавнице широм Русије. Радимо комплетну ЕУ: Словачку, Чешку, Немачку… а преко Немачке и Монголију, и у томе нам је помогла Привредна комора – преко учешћа на сајму смо потписали уговор са немачком фирмом која извози немачке производе за Монголију!

Радимо и са САД, Канадом, прошле године смо почели и са Кином – преко наших људи који раде у Америци. Најављени уговор о слободној трговини Србије и Кине биће од помоћи: иако су царине минималне, у режиму слободне трговине може се проширити асортиман, јер купац не узима само робу која му доноси сигурну продају, пошто је ризик мањи ако нешто у пласману не пође како треба“, говори Зденко Колар, комерцијални директор.


Jagodarstvo najisplativije, traži znanje i iskustvo

Преузмите андроид апликацију.

Ознаке