Авиони су имали квадратне прозоре све до страшних несрећа, након којих су стручњаци дошли до важних сазнања.
Можда се и нисте питали, али зар не би било лепше када бисмо из авиона могли да гледамо кроз велики квадратни прозор и уживамо у погледу са неба, а да не морамо да се нагињемо и жмиримо кроз мале и округле прозоре?
Вероватно би било много лепше. И заиста некада сте могли да уживате у таквом погледу, све док се 1953. године нису догодиле две страшне несреће у којима је погинуло 56 људи. Кривци удеса били су управо квадратни прозори због којих су се авиони распадали у ваздуху.
Наиме, четири угла оваквих прозора била су слаба тачка јер нису издржала притисак који се јавља на висинама. Истрага је показала да се 70 одсто оштећења услед притиска налази у угловима прозора авиона.
Због тога су уведени округли прозори, који због свог облика равномерно распоређују сав притисак и много су јачи од прве варијанте.
Прецизније објашњење је да су округле рупе у танком трупу авиона погодније због структуре и мање су подложне ломљењу. Пукотине под притиском могу довести до експлозивне декомпресије и уништити целу структуру.
Неки авиони имају овалне прозоре, јер округли прозори захтевају додатни простор, па се вертикалним проширењем може добити већа површина.
Зато ћемо трпети да чкиљимо кроз прозорчиће и повремено да се свађамо са сапутницима ко ће имати бољи поглед, све док знамо да су ту с разлогом.
Преузмите андроид апликацију.