Можда би активно подстицање саосећања код деце, по узору на Данску, у будућности од њих створило срећније одрасле особе.
Писали смо о томе који модел родитељства и васпитања деце је заступљен у Шведској, а сада ћемо „скокнути“ до Данске, где деца важе за веома саосећајне малишане.
Дански образовни систем има обавезан национални програм назван „Корак по корак“, који се спроводи већ од предшколског узраста. Деци се показују слике дечјих лица која приказују различите емоције: тугу, страх, љутњу, фрустрацију, срећу итд.
„Деца разговарају о тим сликама и покушавају речима да изразе шта приказано дете осећа, те тако уче да препознају сопствене и туђе емоције. Тако се уче емпатији, решавању проблема, самоконтроли и читању туђих израза лица“, пише Ибен Дисинг Сандел у књизи „Дански одгој деце“.
Кључно обележје тог програма јесте да васпитачи и деца не износе судове о емоцијама, него их само препознају и уважавају.
Други програм, САТ сет, стиче све већу популарност. Служи повећању емоционалне свести и емпатије те је фокусиран на вербализовање искустава, мисли, осећања и осета.
„ САТ сет садржи картице с приказима лица, мерне штапиће за мерење интензитета емоција и приказе људског тела у које учесници могу уцртати телесне видове емоција и места емоција у телу. Он садржи и прибор назван Мој круг, па деца у различите делове круга уцртавају своје пријатеље, чланове породице, стручне особе и странце, што им помаже у разумевању места других особа у њиховом животу“, наставља Сандел.
У школама деца која не воле да деле седе крај великодушне деце
Постоји и програм Без насиља, у који су укључена деца од три до осам година, а у склопу којег разговарају о вршњачком насиљу и задиркивању те уче да буду брижнији према другима.
Други, мање очигледан, пример учења емпатије у данским школама јесте спајање деце која имају различите предности и слабости. Примера ради, ученици који су бољи у учењу седе уз ученике који нису тако добри у учењу, дете несклоно дељењу седи поред несебичног детета итд.
„Циљ је да ученици увиде како свако има неку позитивну особину и покушају међусобно да помогну у достизању следећег нивоа. Такав систем подстиче сарадњу, тимски рад и поштовање“, каже Сандел.
Емпатија је један од кључних фактора лидерске, предузетничке, менаџерске и пословне успешности. Смањује вршњачко насиље, повећава способност опраштања, увелико побољшава међуљудске односе и учвршћује друштвену повезаност.
„Истраживања показују да су емпатични тинејџери успешнији од нарцисоиднијих вршњака, јер њима управља сврха. Размислите ли мало о томе, схватићете да има смисла. Успешни људи не раде сами; сваком од нас за позитивне резултате потребна је подршка других“, наглашава Сандел.
Можда би активно учење емпатије код деце, по узору на Данску, у будућности од њих створило срећније одрасле особе.
Bilo koja od ovih promena u telu zahteva intervenciju lekara
Преузмите андроид апликацију.