Данас живимо у дигиталном свету! Не можемо да замислимо живот без телефона нити друштвених мрежа, али како све то утиче на све нас, а првенствено на децу?

Нормално је да се човек брзо навикне на ствари које му олакшавају живот. Више не морамо да идемо по читаоницама, како бисмо данима листали литературу не би ли написали есеј, данас кроз два три клика долазимо до информација, а самим тим скраћује нам и време које је потребно за израду неког задатка.
Такође, захваљујући друштвеним мрежама, лако нам је да остваримо контакт са нама драгим особама које су миљама далеко од нас. Ово су оне позитивне стране друштвених мрежа и технологија, али како они утичу на децу, на њихов развој?
Екран мобилног телефона и других уређаја свакако не б требала да буде сфера интересовања деце до 2 годите, како наводи Светска здравствена организација. Период до две године мозак се најинтензивније развија, те је тада неопходан пре свега физички контакт, интеракција са другим људима и игра.
Оно што је изазовно уколико деца користе екран у овом периоду, јесте могућност да се оно лоше одрази на развој говора, да поремети пажњу и на крају доведе до ремећења емоционалне повезаности. Из ових разлога, избегавајте успављивати децу са цртаним филмовима, јер због употребе светлосних екрана, уместо да се умире, од великих импулсних надражаја може доћи до поремећаја ритма сна који је јако битан за децу у најранијем периоду.
Како употреба екрана утиче на когнитивни и емоционални развој?
Дуготрајна изложеност екранима довешће засигурно до смањења пажње и концентрације.
Оно што је јако битно за децу у периоду адолесценције, стални боравак на мобилним телефонима, скролујући сатима садржај на друштвеним мрежама пре свега ће утицати лоше на дете, јер ће се он поредити са другима, са њиховим “савршеним” животима, који је заправо далеко од тога. Данас се истина често не мери реалношћу, већ оним што је приказано на друштвеним мрежама. Деца проводе сате и сате на мрежама из страха да ће им нешто промаћи, да неће бити у току, а самим тим ће бити одбачени из друштва.
И тако скролујући по друштвеним мрежама, гледајуће све те девојке са савршеним линијама, савршеном кућом, породицом, намеће високе критеријуме, које адолесцента уколико није све тако и код њега, доводи до анксиозности и депресије.
Наравно, не треба ићи у екстреме и бранити деци друштвене мреже, јер је време у којем они одрастају тако да је незамисливо живети без мрежа и употребе мобилног телефона и друге дигиталне технологије.
Социјалне вештине
Како је превише времена проведено на друштвеним мрежама, самим тим деца све мање проводе време са својим вршњацима, које је неопходно како би се стекла она права социјална интеракција.
Све мање директне комуникације, доводи до тога да деца постају све мање емпатична, не развијају вештину слушања друге особе, али и теже изражавају своје емоције.
Како све утиче на самопоуздање?
Друштвене мреже често приказују “идеализовану стварност”, која је далеко од реалности. Како деца и тинејџери у том периоду немају потпуно развијен капацитет за критичко мишљење, често поверују да је све то реалност и изнова и изнова се пореде са тим особама.
Често се дешава да се деца осећају недовољно добра у поређењу са идеализованим животима које виде онлајн.
Коришћење телефона и мрежа може имати и едукативне и социјалне предности — ако се користи контролисано и са сврхом. Кључ је у балансу, границама и комуникацији.
Технологија није наш непријатељ, али морамо бити свесни њене моћи. Деци није потребна забрана, већ вођство. Уз пажњу, разговор и лични пример, можемо им помоћи да у дигиталном свету не изгубе оно најважније – себе.
Преузмите андроид апликацију.