Почетна > Србија
Србија

Возачи у Србији треба да буду опрезни: Иако је број опозива возила низак, већина још увек није решена

Чак и потпуно нови аутомобили који излазе из салона могу имати фабричке грешке које угрожавају безбедност возача и путника. Иако неки проблеми могу постати очигледни тек после неког времена, произвођачи су у законској обавези да повуку таква возила ради поправке.
Фото: Градске инфо

Међутим, многи возачи занемарују те опозиве, а услед тога велики број возила са нерешеним фабричким проблемима и даље кружи путевима. Стручњаци компаније carVertical истраживали су у којим земљама је највећи ризик од куповине половног аутомобила са отвореним опозивом.

Компанија је у истраживању анализирала извештаје о историји возила које су њени корисници купили између јануара 2023. и септембра 2024. године и израчунала удео извештаја који садрже информације о опозиву возила. На основу својих података, компанија може да утврди да ли је опозив решен, нерешен или да ли је статус проблема непознат.
Зашто долази до опозива неких аутомобила?

Опозив возила је уобичајена пракса у аутомобилској индустрији, без обзира на произвођача. Најчешћи узроци проблема су ваздушни јастуци, сигурносни појасеви, кочнице и електрични системи. Иако су многе фабричке грешке занемарљиве, неке могу представљати озбиљан ризик по безбедност, због чега је вожња таквог аутомобила неодговорна.

„Како аутомобили постају све модернији и садрже све више електричних компоненти, опозив возила постаје све чешћа појава. Срећом, ови проблеми се обично решавају током редовног одржавања возила, уз минималне непријатности за возаче“, каже Матас Буцели, стручњак за тржиште аутомобила у компанији carVertical.

Међутим, неке фабричке грешке могу имати веома озбиљне последице. У 2013. години је широм света одјекнула вест о неисправним ваздушним јастуцима које је произвела јапанска корпорација Таката, а који су угрожавали безбедност на милионе возила. Произвођачи аутомобила као што су БМВ, Цхрислер, Форд, Хонда, Мазда, Нисан и Тоиота опозвали су возила са Таката ваздушним јастуцима. Упркос томе, било је смртних случајева и повреда, а чак и деценију касније, возила са тим неисправним ваздушним јастуцима и даље се могу наћи на тржишту половних аутомобила.
Већина опозива аутомобила у Србији још увек није решена

Од свих аутомобила које је проверио carVertical у Србији, 9,5% је барем једном било опозвано. То ставља Србију на 8. место од 26 земаља обухваћених истраживањем.

Недостаци су отклоњени код приближно 29,1% ових аутомобила, док већина и даље остаје на путевима са нерешеним проблемима или непознатим статусом.

„Приликом куповине половног аутомобила, важно је проверити да ли је произвођач објавио опозив тог возила и, ако јесте, да ли је проблем отклоњен. Занемаривањем нерешених опозива угрожава се безбедност и долази до различитих механичких кварова у будућности“, објашњава Буцели.
Јужне европске земље имају највећи број опозива

Од свих земаља обухваћених истраживањем, највећи удео опозваних возила имале су Португалија (18,2%) и Грчка (17,6%), а следе Шпанија (14,5%), Бугарска (13,9%) и Немачка (11,5%).

Број аутомобила с отклоњеним недостацима након опозива разликује се од земље до земље. У Португалији је 38% власника аутомобила реаговало на обавештења о опозиву, у поређењу са 50,2% у Грчкој, 42,2% у Шпанији, 42,6% у Бугарској и 48,5% у Немачкој. Ови подаци указују на то да многи возачи игноришу и не схватају озбиљно фабричке грешке.

Најмањи број опозива возила забележен је у Уједињеном Краљевству (3,1%), Белгији (3,1%) и САД (3,2%).

С обзиром на висок проценат нерешених опозива возила и све већу сложеност аутомобилске технологије, кључно је предузети проактивне мере приликом куповине половних аутомобила. Зато би купци обавезно требало да провере безбедност возила преко онлајн база података за праћење историје опозива и проверу извршених поправки, као и да се консултују са произвођачима и овлашћеним продавцима.

AMSS: Oprez zbog odrona, višesatna čekanja za teretnjake na izlazu iz zemlje

Преузмите андроид апликацију.