Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић изјавио је данас да је пројекат „Јадар“ велика шанса за развој Србије јер ће омогућити шест милијарди евра директних инвестиција за државу, али и посао за 20.000 људи, виши животни стандард и развој западне Србије.
Весић је рекао да 19. јул, када је потписан меморандум са Европском унијом (ЕУ) и Немачком о заједничком учешћу у овом пројекту, значи праву прекретницу у развоју Србије.
„Први пут од када преговарамо са ЕУ о нашем пуноправном чланству, добили смо конкретан економски интерес ЕУ и Србија је постала део европске индустрије, што је за нас посебно значајно“, навео је Весић.
Он је подсетио да је председник Србије Александар Вучић инсистирао на томе да се литијум у највећој мери не извози, већ да се јадарит прерађује у Србији.
„Тако да ћемо добити фабрике за производњу батерија, као и прозивођаче електричних аутомобила“, рекао је Весић за телевизију Хепи.
Он је истакао да ће Србија на тај начин добити око шест милијарди евра нових инвестиција, подсећајући на податак да је Србија имала 4,5 милијарди евра инвестиција за читаву 2023. годину.
Весић је такође навео да ће око 20.000 људи, директно или индиректно, добити посао захваљујући пројекту „Јадар“, као и да ће се радити за високе плате.
„Као влада инсистирамо на томе да ће се поштовати највиши стандарди заштите животне средине, зато су ту са нама европски партнери. Применићемо највише европске стандарде, а у читавом процесу ће учествовати и европски институти и институције и на тај начин ћемо одагнати сваку сумњу свих оних који из неких разлога сумњају каква ће бити заштита животне средине“, рекао је Весић.
Весић је још навео и да Србија има благо које је у рудама и подсетио је да су се у Србији руде ископавале још од средњег века.
„Урадићемо ово на најбољи могући начин – да Србија има највећу могућу корист, а да се истовремено потпуно заштити животна средина“, рекао је Весић.
То ће се, додао је, видети у наредном поступку јер компанија „Рио Тинто“ треба да достави студију о процени утицаја на животну средину која ће јасно показати на који начин ће животна средина бити заштићена.
„У томе ће, осим наших институција, учествовати и партнери из Европе тако да ће стандарди бити много виши и потпуно испоштовани“, навео је министар.
Како је оценио, постоји оправдана бојазан код грађана када се ради нешто ново, посебно по питању утицаја пројекта на животну средину, истичући да је то разумљиво, али да се ради студија, уз учешће стручњака из ЕУ како би грађане Србије уверили да ће све бити урађено уз поштовање највиших стандарда.
Ипак, Весић је казао да постоје организације и појединци који мисле да на пројекту „Јадар“ могу да сруше власт што је њихов политички циљ или да „мешетаре како би узимали новац“.
„Део њих или њихови рођаци су продали своју земљу, а сада се противе пројекту ‘Јадар’. То су политички мешетари, еколошки талибани који се селе као номади с једног на друго место у Србији и протестују. Читава та интересна група која се противи овом пројекту, а у којој су и поједини професори са факултета који су политички ангажовани, жели да спречи напредак Србије“, казао је Весић.
Оценио је да је реч о лажним еколозима који су, како је рекао, стручни за све – од фонтане на тргу Славија, преко споменика Стефану Немањи, Београда на води па све до пројекта „Јадар“.
„Шта год да се ради за то су стручни и имају нешто да кажу о томе, али ја сам сигуран да ће већина грађанки и грађана то препознати и увидети да та група људи, која покушава да манипулише овим пројектом, уствари жели лоше како грађанкама и грађанима, тако и Србији“, рекао је Весић.
Истакао је да власт у Србији неће дозволити да грађани Србије буду таоци групе еколошких талибана који мисле да могу да управљају земљом тако што ће на силу да блокирају пруге и спроводе насилне акције.
Весић је такође навео да ће влада припремити читаву стратегију комуникације када је у питању пројекат „Јадар“ и да ће јавност о свему бити информисана.
Напоменуо је да договор који је постигнут 19. јула, када су Београду боравили немачки канцелар Олаф Шолц и потпредседник Европске комисије задужен за зелену агенду Марош Шефчович, значи и инфраструктурни развој за западну Србију.
Подсетио је да ће током ове године, према плану, бити завршена брза саобраћајница од Шапца до Лознице, и да након тога остаје да се уради још 21 километар продужетка брзе саобраћајнице до Малог Зворника.
„Други пројекат који је посебно значајан, не само за Србију већ и за Босну и Херцеговину, јесте реконструкција 104 километара постојеће пруге Рума-Шабац-Лозница, која после наставља до Сарајева. То је један од пројеката који имамо са БиХ, да се та пруга реконструише до Сарајева за брзину од 120 километара на сат“, рекао је Весић.
Министар инфраструктуре је казао и да је у плану да се уради 68 километара пруге од Ваљева до Лознице, чиме ће Лозница бити повезана са пругом Београд-Бар.
„Крећемо у реконструкцију пруге од Ваљева до Врбнице, што је део пруге Београд-Бар и то радимо са ЕУ“, рекао је Весић.
Како је додао, у плану је да се ради обилазница око Лознице, али и тунел Прослоп који је веза између Ваљева и Љубовије.
„Сада се иде преко планине, али ћемо урадити тунел којим ћемо потпуно отворити Дрину и повезати је са Ваљевом, одакле се лако може ићи новом брзом саобраћајницом до ауто-пута ‘Милош Велики’, а после где год желите“, рекао је Весић.
Министар је навео да је вредност свих ових инфраструктурних инвестиција више од милијарду и 700 милиона евра.
„Када томе додате инвестиције које ће се догодити у самим производним погонима, онда можете да замислите колико ће се променити западна Србија, колико ће постати интересантнија за живот људи и колико ће људи ту добро живети“, рекао је Весић.
Vučić: Fabrika u Kragujevcu zajednički uspeh Srbije i Stelantisa u borbi za ubrzani napredak
Преузмите андроид апликацију.