Велики број компанија у Немачкој, већи него икада раније, планира да повећа цене у наредна три месеца, показали су резултати истраживања минхенског Института ИФО.
Индекс очекиваних цена, који израчунава ИФО, порастао је на 45 поена у новембру са октобарског нивоа од 41 поена, што је његов највиши ниво откако је почело да се спроводи ово истраживање, наводи се у саопштењу Института достављеном Тањугу.
„То ће, наравно, утицати на потрошачке цене. У последњем кварталу до краја ове године, инфлација ће вероватно порасти на незнатно испод 5,0 одсто, а следећу годину ће почети са стопом знатно изнад 3,0 процента. У просеку, сада процењујемо да ће укупна инфлација бити 3,0 посто ове године и између 2,5 и 3,0 одсто 2022.године“, каже Тимо Волмершаузер, шеф одељења за прогнозе у ИФО-у.
Рекордна вредност индекса присутна је у свим привредним секторима.
У трговини, индекс ценовних очекивања износи 65 поена, у производњи 56, а у грађевинарству 44 поена. Најнижа вредност, од 32 поена, измерена је код пружалаца услуга, али је и она, ипак, на рекордном нивоу за тај сектор привреде.
Као разлог за повећање цена компаније наводе велико поскупљење интермедијалних производа и сировина, које произвођачи и трговци сада намеравају да пренесу на своје купце.
У овом тренутку, највећи ризик за средњорочни тренд инфлације представља питање како ће се даље одвијати ствари са растом производних трошкова. Ако се уска грла у снабдевању наставе, цене полупроизвода и сировина могле би да наставе успон.
Поред тога, у предстојећим колективним преговорима о платама синдикати би могли да траже компензацију за запослене због знатног пада њихове куповне моћи, чиме би трошкови компаније постали још већи.
Институт ИФО није у анкети питао компаније о висини планиране промене цене.
Преузмите андроид апликацију.