Почетна > Бизнис
Бизнис

Туристичке агенције од октобра мораће да уносе податке о пословању у ЦИС систем

Туристичке агенције биће у обавези да све своје податке о пословању уносе у Централни информациони сиситем (ЦИС), најавила је данас помоћница министра туризма Дуња Ђенић.
Фото: Танјуг/Владимир Спорчић

Циљ увођења овог система је да се уна­пре­ди­ си­стем за­шти­те гра­ђа­на од евен­ту­ал­них зло­у­по­тре­ба у ра­ду по­је­ди­них ту­ри­стич­ких аген­ци­ја, рекла је Ђенићева за Танјуг и додала да ће то бити једини инструмент путем кога ће се издавати потврде о гаранцији путовања.

Објаснила је да ће модул „туристичке агенције“ представљати јединствено место вођења евиденција свих туристичких агенција, а евиденцијом продатих туристичких путовања кроз модул ће се пратити висина промета туристичких агенција, загарантована прибављеним износом гаранције путовања.

„Добићемо добру базу података са јасним увидом у одређени начин пословања агенција, а када то кажем ми нећемо пратити финансијске токове јер нам то није у надлежности. Пратићемо и прописаћемо обавезу да свака туристичка агенција евидентира неопходне уговоре – уговоре о посредовању, јер да би један посредник могао да продаје уговоре ,односно путовања организатора, мора имати потписане уговоре о посредовању и мора имати евидентиране уговоре у ЦИС систем“, рекла је она.

Такође, мораће да евидентира и уговоре са трећим лицима који су пружаоци услуга и на крају продате уговоре о туристичким путовањима, додала је Ђенићева.

Поновила је да ће на овај начин бити једино могуће издавање потврда о гаранцији путовања, које су неоходан услов за обештећене путника у критичним ситуацијама.

„Имаћемо на једном месту, пре свега, јако добру базу података када говоримо о организаторима и посредницима, а са друге стране прописану обавезу одређене врсте евиденције, коју већ сад закон прописује да се води у електронској или папирној форми. Међутим, сада ће искључиво бити обавеза да се води у ЦИС-у“, додала је она.

Ђенићева је рекла да ће на тај начин туристичка инспекција имати у увид сваки уговор о путовању, а и сваки путник ће уз гаранцију о путовању добијати верификациони код.

„Путем кода путник ће моћи да провери све податке са дате потврде и да се увери да је агенција издала валидан уговор. Што се тиче самог кода, можда је још рано да причамо о детаљима, али је планирано да систем буде пуштен у рад почетком октобра и од тог момента све агенције ће бити у обавези да све уговоре и продате аранжмане уносе у тај систем“, рекла је Ђенићева за Тањуг.

Сваком путнику ће као и до сада агенција морати да преда уговор о путовању и гаранцију путовања, рекла је она и додала да ће једина разлика бити у томе што ће та гаранција имати одређени верификациони код сачињен од бројева и слова који ће бити јединствен и путем ког ће сваки путник одласком на сајт министарства у посебном делу моћи да унесе код и добије све информације о организатору и о самом путовању.

Како је рекла, ЦИС постоји и модул је завршен, а од почетка септембра ће бити спроведене обуке за све организаторе путовања и посреднике.

Она је подсетила нови пројекат за евиденцију представљен у јануару ове године.

Овај систем ће, такође, омогућити да се у сваком тренутку зна тачан број туриста на неком одредишту, који су путовање уплатили преко агенција, навела је она, осврнувши се на пожаре који су се десили у Грчкој када је било важно да знамо да ли има наших грађана у подручјима захваћеним пожарима.

Ђенићева је додала да што се тиче Закона о туризму и изменама, оне су планиране за 2025. годину, али не у свим областима.

„Када се говори о условима за пословање, било да је реч о организаторима или посредницима, мислимо да је закон прецизно уређен и да нема потребе за мењањем. Што се тиче дела закона о издавању лиценци и гаранција, мислим да ни он неће бити мењани, бар у неком наредном периоду“, додала је она.

Ђенићева је објаснила и разлику између организатора путовања и посредника, то јест субагента и додала да је обавеза организатора у односу на посредника да има прописану лиценцу.

„Да бидобио лиценцу односно, прилком подношења захтева за издавање лиценце Регистру туризма, која се издаје на три године, неопходно је да задовољи неке основне законом прописане услове. То је да поседује гаранцију путовања која је неопходна за путника да би задовољио неправилност и трошкове које би могли настати, одређени депозит и одређене кадровске структуре. Потребно је да једно лице као руковидилац буде стално запослено“, додала је она.

Лиценцу може да добије привредно друштво, правно лице или предузетник.

„Не може се издати лиценца, уколико је донето два пута у години решење о забрани рада, или је предузеће или лице у поступку ликвидације и стечаја“, рекла је она.

Када говоримо посредницима, Ђенићева је рекла да не морају да поседују лиценцу, али исто тако не могу да организују путовања, већ једино да их продају под условима које је тај организатор дефинисао раније.

Ђенићева је додала да поред уписа у Регистар туризма, потребно је да лице или предузетник буде уписан и у Агенцији за привредне регистре (АПР).

„АПР је најпоузданије место на коме грађани могу да добију све информације о туристичким агенцијама. Према њиховим подацима тренутно у Србији има 1.126 туристичких агенција, од чега је више од 300 организатора путовања, а остало су посредници“, рекла је она.

Ђенићева се осврнула и на епидемију коронавируса и истакла да је погодила читаву туристичку привреду и да се то одразило и на рад туристичких агенција.

Она је додала да се ипак није затворио велики број агенција – 10 агенција је до сада престало са радом, а биле су организатори путовања.

Међутим, како је истакла Ђенићева, организаторима је било омогућено да се пререгиструју у посреднике.

„Пре пандемије било је 400 организатора путовања и имали смо ситуацију да је почетком 2021. године било само 100, што нам говори да се већина пререгистровала у посреднике. Како је време одмицало, како се ситуација са корона вирусом смиривала и сама пандемија и отварале границе за путовања, поједине агенције су поново пожелеле да буду организатори путовања и сада се тај број повећава и долазимо до тога да имамо преко 300 организатора путовања тренутно“, додала је она.

Уколико се агенција угаси, лоше послује, путници могу да своја права потраже на више начина, додала је Ђенићева.

„Прво, треба да се обрате туристичкој агенцији. Систем подношења рекламација је већ добро прописан Законом о заштити потрошача и Законом о туризму и говори о томе да сваки путник услед настанка неправилности када агенција престаје са радом може се пре свега обрати за накнаду у пословници, а уколико је агенција престала са радом онда може да се обрати туристичкој инспекцији подношењем пријаве путем мејла или лично у Министарству туризма“, рекла је она.

Инспекција тада излази на терен и утврђује неправилности.

Ђенићева објашњава да инспекција нема надлежност да наложи агенцији повраћај новца и да у таквој ситуацији путник треба да се обрати суду.

„Уколико је дошло до стечаја или банкротства, новац се може надомести из стечајне масе, али када говоримо о организаторима путовања, за то и служи гаранција о путовању, да се могу обештетити путници важећим гаранцијама о путовању“, истакла је она.

Američki berzanski indeksi mešoviti, evropski indeksi uglavnom rastu

Преузмите андроид апликацију.