Почетна > Србија
Србија

Тестирање аутономних возила од сада и на домаћим путевима

Иновативне компаније које се баве производњом аутономних возила ускоро ће своја решења тестирати на домаћим путевима, будући да су већ издате дозволе за пробну вожњу за два возила од стране надлежног органа.
Фото: Pixabay/JamesQube

Таква пракса добила је и своје законско уређење кроз недавно измењени Закон о безбедности саобраћаја на путевима, који је Влада усвојила крајем јула и тренутно је у скупштинској процедури, наводи се у билтену НАЛЕД-а.

На тај начин делимично је решена једна од препорука првог издања НАЛЕД-ове Сиве књиге иновација која се односи на увођење регулаторног сигурног окружења за тестирање аутономних возила.

„Увођење легислативе за аутономна моторна возила ће нашу земљу сврстати међу пионире у овој области, након што је иста пракса заживела у Америци, Израелу и другим развијеним земљама. Изменама закона се први пут уводи појам аутономне вожње и прописује да је аутономна вожња на путу дозвољена искључиво у циљу тестирања, на основу дозволе коју издаје МУП“, рекла је шефица Јединице за предузетништво и иновације у НАЛЕД-у Ирена Ђорђевић.

Она је истакла да се након закона очекује усвајање подзаконских аката који ће ближе уредити услове за испитивање аутономних возила, као и за њихово тестирање.

Према њеним речима, иницијална препорука Сиве књиге иновација била је да се тестирање уместо на улицама, обавља у специјално дизајнираном и опремљеном окружењу, тзв. тест бед центрима.

„Оваква постројења омогућавају компанијама и истраживачким установама да тестирају технологије и услуге у области аутоматизоване вожње на посебно пројектованим путевима и аутопутевима“, рекла је она.

МУП је већ издао дозволе за пробну вожњу за два аутономна возила на Нивоу 3 аутономне вожње, са возачем који би у случају проблема преузео команде.

Планови државе су да до Експа 2027. у Србији буду тестирана и аутономна возила без возача.

Према подацима истраживања ставова грађана о аутономним возилима рађеног у оквиру пројекта СтарТецх, 41 одсто испитаника није уопште упознато са овом врстом возила, док се више од четвртине не би осећало сигурно када би била присутна у саобраћају.

Као главне предности грађани уочавају боље перформансе, већу угодност током вожње и безбедност, а као недостатке виде високе трошкове набавке и неприлагођену инфраструктуру.

Према законском решењу које је у скупштинској процедури, делимично се решава још једна препорука Сиве књиге иновација и то она која се односи на уређење питања микромобилности.

Нови законски оквир од сада препознаје и савремена возила – електричне тротинете којих у Србији, према досадашњим проценама, има више од 200.000.

Предвиђено је да се таква возила крећу бициклистичким и пешачко-бициклистичким стазама, као и бициклистичком траком, изузетно и коловозом уколико је брзина на тој деоници ограничена на 30км/х или до 50км/х, уколико лице има више од 18 година.

Ако су на улици, возачи морају да имају заштитну опрему – флуоресцентни прслук и кацигу.

Mali: U aplikaciju za nagradnu igra Uzmi račun i pobedi uneto 200 miliona računa

Преузмите андроид апликацију.