Неке од најуспешнијих и највећих немачких фирми, као што су Дајхман, Алди или Харибо, веома зависе од поверења купаца.
То је само један од разлога да оне на руководећим позицијама ангажују више жена.
Породична предузећа имају централну улогу у немачкој економији. То потврђују и актуелне процене Института за истраживање малих и средњих предузећа из Бона, према којима је скоро 94 одсто од око 3,6 милиона компанија у Немачкој у породичном власништву, пише DW.
Међутим, када је у питању родна равноправност, те компаније нису тако сјајна. Проценат жена у извршним одборима сто најпрофитабилнијих фирми је само 8,3 одсто, показао је годишњи извештај шведско-немачке фондације „AllBright“ из марта ове године.
То је само мали помак у односу на пре две године, када их је било седам одсто. Зато се у извештају закључује да се ситуација по питању родне равноправности у немачким породичним предузећима суштински не мења, иако је то питање све важније у свету.
Поређења ради, у 160 компанија које се котирају у три главна индекса на Франкфуртској берзи, проценат жена на високим позицијама скоро дупло је већи: 14,3 одсто. Па ипак, и то је ниско у односу на светске компаније. Више од две трећине породичних фирми у Немачкој нема ниједну жену у својим управним одборима.
Што је фирма „приватнија“, то је у руководству више мушкараца
Предност породичних фирми је у томе што се у њима размишља генерацијски, а не квартално, указује се у извештају фондације „AllBright„. И управо зато је важно да се питање родне равноправности не игнорише. То је једна од најважнијих друштвених тема, која има далекосежне последице и представља озбиљан изазов за фирме. Тренутно је, међутим, ситуација таква да, „што је фирма ’приватнија’, то њено руководство више мушко“, наводи се у студији.
Уочљиво је такође да „очекивања јавности“ имају утицај на равноправнији положај жена: у 40 најбоље котираних фирми на Франкфуртској берзи, дакле у онима које су у фокусу јавности и које морају да буду транспарентне, проценат жена у високом менаџменту износи скоро 20 одсто.
Породичне фирме мање транспарентне
С друге стране, чак 70 породичних предузећа која се спомињу у извештају имају најлошије резултате када је у питању родна равноправност. Проценат жена у њиховим руководству од 2020. остао непромењен и износи само 4,8 одсто.
Извештај је такође показао да су чланови породице која је власник веома ретко у руководству великих породичних компанија. Породица углавном контролише богатство фирме тако што именује чланове надзорних одбора и других контролних органа, док управљање делегира на менаџере који нису чланови породици.
„Родна различитост привлачи врхунске таленте“
Када запошљавају нове људе, и компаније на берзи и оне породичне ослањају се на исту базу кадра – али доносе различите одлуке. „У првих 40 фирми на берзи, 38 одсто изабраних кандидата у последње две године било је женског пола. С друге стране, највећих 70 породичних предузећа ангажовало је само шест одсто жена. У ствари, запослено је више мушкараца који се зову Штефан (7), него укупно жена (6)“, наводи се у извештају.
„Диверзитет је атрактиван за врхунски кадар, а застарели начин размишљања није“, указују из фондације“AllBright„. Зато породичне фирме ризикују да ће ангажовати лошију радну снагу. „Ипак, породична предузећа су одувек била вешта у прилагођавању: преживела су она која су препознала знаке времена и искористила их за себе.“
Све у свему, породичне фирме, упркос свему, имају добре предуслове да савладају те изазове, али потребно је да што брже преиспитају своје приоритете, закључује се у извештају.
Преузмите андроид апликацију.