Почетна > Културна сцена

Културна сцена Нови Сад

Стечена материјалност – реактивирање друштвене улоге пронађених и личних предмета

У понедељак, 9. децембра , у 19 часова, у Галерији Савеза удружења ликовних уметника Војводине, биће отворена јавна презентација докторског уметничког пројекта Павла Голијанина, под називом Стечена материјалност – реактивирање друштвене улоге пронађених и личних предмета.

сулув,, припрема, кескета

Фото: СУЛУВ

Докторски уметнички пројекат се реализује под менторством гостујућег професора на Академији уметности у Новом Саду, Игора Антића.

Изложба се реализује у оквиру Програма сарадње и партнерских реализација Савеза удружења ликовних уметника Војводине са Академијом уметности у Новом Саду.

„Стечена материјалност у мом докторском уметничком истраживању односи се на процесе у којима предмети, производи или системи добијају нова значења, вредности и значај кроз интеракцију са специфичним друштвеним и културним контекстима“, навео је Павле Голијанин.

Како каже, ови процеси, спонтани или намерни, чине објекте не само материјалним сведоцима околности и искустава већ и средствима за реконструкцију личних и колективних наратива. Њиховом анализом наглашава се да материјалност није фиксирана категорија, већ динамична структура која се континуирано обликује кроз интеракције.

О свом уметничком процесу Голијанин каже „Уметнички процес започињем личним наративом, истражујући објекте и њихову улогу у изградњи културног и породичног идентитета. Један од централних примера у овом истраживању је традиционално јело кешке – јело од пилетине, пшенице, соли и воде, које се припрема у фазама током неколико дана и у мојој породици служи искључиво за Божић.“

Уметник наводи да је током ратних дешавања у Босни и Херцеговини, чаура гранате трансформисана од стране његовог оца у импровизовану ступу, што је овај објекат претворило у симболичан артефакт – тачку сусрета личног и геополитичког, традиције и адаптације, рата и мира, отпора и сналажења и да се од тада, ова импровизована ступа користи сваке године за припрему кешкета, чиме се успоставља континуитет породичног ритуала и истовремено истиче начин на који објекти стичу нова значења у специфичним историјским околностима.

„Без обзира да ли поседују овако доминантну историјску потку, моји радови истичу конструкције кондиционалних целина које јасно показују пресеке и кораке у изградњи.“

Тако у раду који се и симболично зове „Конструкција мајсторлука“ уметник акценат ставља управо на пренос и изградњу искуства и породичних веза. Занатско знање и уметничко истраживање, спонтано кроз технички процес израде плинске пећи за хлеб, у константном су дијалогу. Пећ за хлеб није само резултат рада, већ медијум за размену, учење и очување традиције занатског мајсторства, где сам чин израде истовремено формира и материјални објекат и емоционалну и културну везу.

Утицај теорије Бориса Гројса, посебно његовог разумевања уметничке документације као форме која позиционира уметнички рад изван традиционалне изложбе, игра значајну улогу у истраживању.

„Моји радови ослањају се на документарне форме које обједињују наративе, биографије, геополитичке односе и историјске референце, истичући живост и трансформативни потенцијал материјалне културе“, о свеобухватности свог уметничког изражаја рекао је Голијанин.

Изложба ће трајати до 19. децембра 2024. године.

https://gradskeinfo.rs/u-novom-sadu-izlozba-otkupljenih-umetnickih-dela-slika-grada-za-2024-04-12-2024/

Преузмите андроид апликацију.