Почетна > Србија
Србија

Србија је свет – Инстаграм страница поставила слику најстаријих авио-компанија на свету, међу њима и Србија. Погледајте које су још у групи са Србијом – пет је европских земаља

О значају који је Србија у Европи и свету одувек имала сведоче бројне историјске чињенице које казују о њеној напредности. Цивилизацијски и културолошки у свету, Србија је била одувек на врху. Данас се често намеће питање о вредностима које треба пратити, мада то често испада смешно, поготово ако пратимо њихове последице и културолошке оквире.
Фото: Танјуг/Лука Филиповић
Сведочанство о још једној чињеници о Србији и њеном месту у свету поставила је једна инстаграм страница. Наиме, Инстаграм страница „geografija_insta“ изнела је тачне податке о оснивању првих авионских компанија у свету. Можете претпоставити да се  у првих 10 налази и Србија.

Можда смо овај податак заборавили,  али ћемо у продужетку текста свакако писати о настанку наше националне компаније, а ви погледајте до тада, којих још 10 националних авио-компанија је најстарије у свету.

Фото: PrtSc/Instagram/geografija_insta

Прва од њих је холандска авио компанија„KLM“ основана чак давне 1919. године. Исте те године, непуних месец дана касније, своју националну компанију основала је и Колумбија. Наредне године 1920. године своју авио компанију је основала и Аустралија. Три године након Аустралије, 1923. године Русија је постала четврта најстарија авио-компанија у свету. После Русије, нешто више од пола године и Чешка је одлучила да има своју линију, а за њом и Финска. Америка је седма најстарија авио компанија у свету основана 1924. године, а након Америке једна азијска земља је одлучила да крене у авио поход. То је био Таџикистан. После Таџикистана, на ред је стигла и Србија, прва земља са Балканског полуострва. Након Србије, 10 дана касније, стигла је и десета авио компанија у свету – Шпанија.

Фото: Wikimedia Commons/Own work
Данас „Air Serbia“ – некада „Aeroput“

„Air Serbia“ је српска национална авио-компанија која је настала из авио компаније „Aeroput“. Развој авио-компаније која је званично настала 17. јуна 1927. године заслужна је Уредба о саобраћајним справама које се крећу по ваздуху српског краља Петра I још из 1913. године. Након тога се Србија укључује у активно планирање ваздушних летилица, а цивилни превоз путника почео је 1937. године, док је пре тога летење било употребљено само за војне сврхе. Када је настало акционарско друштво „Aeroput“ њему је претходила конференција у Београду на којој су учесници конференције постали и оснивачи. Друштво је на почетку имало проблема са прикупљањем новца, а након што су два наша чувена пилота одрадила вожњу од Париза до Бомбаја, чији је лет тада трајао 11 дана, улагања у акционарско друштво „Aeroput“ је нагло скочило. Акционари су постали и чувене тада банке, предузећа од којих је био и новосадски „Икарус“, Поштанска штедионица и многи други…

Фото: Танјуг/Сава Радовановић
Аеродром „Београд“

Аеродром у Београду, за девету светску националну компанију, завршен је у марту 1927. године, чије хангаре је пројектовао српски научник Милутин Миланковић. Аеродром „Београд“ простирао се на једној пољани, на свега 2 километра од Земуна и имао је 4 стазе за полетање и слетање авиона.

Свега 4 године од изградње аеродрома, 1931. године ту је и никла и пристанишна зграда, а годинама након тога је стигла и опрема за унапређење авионских летилица.

За време Другог светског рата окупатори су бомбардовали аеродром, онеспособили за рад, а након завршетка рата само је деловало да ће се акционарско друштво„Aeroput“ обновити јер је у њему учествовао некадашњи акционар Иван Рибар, међутим као један вид превере, ипак је накнадно стигла одлука о гашењу „Aeroputa“ јер су забрањена сва приватна акционарска друштва и одлука о оснивању ЈАТ-а (Југословенског авиотранспорта) који је требао да представља једину опцију новостворене послератне државе.

Представништво ЈАТ-а био је аеродром у Београду. Након распада ЈАТ-а авио-компанија је још неко време покушавала да се трансформише и подигне, све док се није приватизовала и продала, под новим називом „Air Serbia“. Иако је носила назив „Air Serbia“ авио-компанија није била национална све до 13. новембра 2023. године када Влада Републике Србије купила остатак акција од претходног власника „Etihad Airways“ Уједињених Арапских Емирата и тиме постала једини власник над авио-компанијом у Србији.

Прву куповину акција Република Србија је отпочела још 2021. године.

С тога данас, „Air Serbia“, девета авио-компанија основана у свету, представља опет српску националну компанију у пуном називу те речи.

Do Subotice vozom za samo 35 minuta pre 2025. godine – pruga gotova već u septembru, od decembra puštanje u rad

Преузмите андроид апликацију.