Почетна > Бизнис
Бизнис

Спор са трговцем може да се реши и вансудски

Нема потрошача у Србији који се макар једном није нашао пред трговцем који му одбија рекламацију иако то није оправдано, који га убеђује да не може да му замени патике јер их је „користио неприкладно”, јер је „ципеле носио по киши” или једноставно јер производ није користио како треба.
Фото: Unsplash/Unsplash+

Убеђивање се често заврши тешким речима – и купца који сматра да је у праву и жели да врати свој новац, и трговца који новац не враћа, јер сматра да је он у праву. Уколико се спор не реши и остане ни тамо ни овамо, постоји још једна могућност која се код нас користи од јула 2022. године, а то је вансудско решавање спорова.

Од увођења овог система укупно је примљено 3.712 предмета, а решено 3.236. Од тог броја споразумно је завршено 1.194, одбачено је 320, а обустављено 1.371. Дата је укупно 351 препорука.

Просечан број дана за решавање спора је 45, што је одлично с обзиром на то да је рок 90 дана уз могућност продужења од додатних 90 дана.

Потрошачи у Србији су све више заинтересовани за ову могућност. Јер уколико неко није задовољан исходом решавања рекламације коју је уложио трговцу, овај спор се може решити уз помоћ трећег лица које, у складу са Законом о заштити потрошача, мора бити независно и непристрасно.

Овај поступак је предвиђен за решавање свих врста потрошачких спорова, без обзира на врсту и вредност спора, а цела процедура је брза и поверљива.

Како то функционише у пракси? Треће лице које посредује у овом поступку између потрошача и трговца помаже странама у спору да пронађу конструктивно и компромисно решење.

Они морају да испуне прописане услове да би се уписали и на листу тела за вансудско решавање потрошачких спорова коју сачињава и јавно објављује Министарство унутрашње и спољне трговине.

У свом раду, како је предвиђено, морају да следе одређена правила и критеријуме како би стране у спору имале исту могућност аргументације, али и правовремене информације које се тичу како евентуалних трошкова, тако и правних последица овог спора.

У пракси овакав начин решавања спора између купца и трговца долази на ред тек пошто је потрошач претходно изјавио рекламацију трговцу. Он преко поште или електронским путем доставља предлог министарству, а оно прослеђује телу за вансудско решавање потрошачког спора, најближем месту пребивалишта потрошача или оном за које процени да ће поступак решити на најефикаснији начин.

Затим следи одлука о оправданости предлога која стиже у року од 15 дана од дана пријема. Оно што је најважније јесте да је трговац обавезан да учествује у овом поступку који може да се заврши препоруком, закључењем споразума о решавању спора или одлуком да се обуставља јер није целисходно.

Nemci plaćaju najveće bankarske provizije

Преузмите андроид апликацију.