Како би се грађани ослободили сувишне бирократије и шетње од шалтера до шалтера НАЛЕД предлаже да се уведе једношалтерски систем и буде у сервису за технички преглед.
Годишње се у Србији прода више од 120 000 половних аутомобила. Да би купили возило грађани морају бар на четири шалтера. Да прикупе сву документацију за пренос власништва и регистрацију потребно је око 10 сати, а ако продавац и купац нису из истог места потребни су и замена таблица. Све у свему 15 дана чекања. Како би се грађани ослободили сувишне бирократије и шетње од шалтера до шалтера Национална алијанса за локални економски развој предлаже да се пренос власништва врши на једном месту, у сервису за технички преглед возила.
НАЛЕД предлаже да купац и продавац заједно иду у сервис.
„Тако би купац и продавац заједно дошли у сервис. Ми предлажемо да постоји форма уговора, која се налази на сајту МУП-а или еУправе, а коју грађани могу да преузму, попуне, потпишу. У сервису би се и подносио захтев за издавање регистарских таблица и саобраћајних дозвола и директно се упућује МУП-у. На лицу места би се обрачунавао порез и плаћале таксе“, истиче Ђурђија Петровић из НАЛЕД-а.
Према њеним речима након одласка у сервис купац би добио потврду да је поднео захтев, потврду да је платио све таксе и порезе и након тога би одлазио у МУП да преузме саобраћајну дозволу или би она могла да буде послата поштом.
Петровићева наглашава да је ово принцип који постоји са циљем успостављања једношалтерског система.
„Тенденција у Европи је да се административни поступци поједностављују. Овакав систем постоји у Словенији и Хрватској“, наглашава Петровићева.
Сада су за промену таблица потребна четири документа и три таксе. НАЛЕД предлаже да се број докумената смањи на два.
Саобраћајна дозвола, односно неки доказ о власништву аутомобила старог власника и купопродајни уговор који би и даље остао.
„Смањиле би се потврде о плаћеним таксама, потврде које долазе из Пореске управе. Потребно је дигитализовати цео систем и увезати сервис за технички преглед са информационим системом МУП-а“, поручила је Ђурђија Петровић и додала да се интензивно ради са надлежним институцијама да тај предлог заживи.
Према њеним речима, подаци из 2020. године показују да се купује јако мали број нових возила, до 10 посто. Највећи број возила су половна возила из Србије или возила из увоза.
НАЛЕД је спровео још једно истраживање у коме се каже да је сваки други аутомобил у Србији озбиљан загађивач.
Подаци показују да је сваки други аутомобил у Србији „еуро 3“ или нижи стандард. То значи да је сваки други аутомобил старији од 17 година.
„Еуро 3“ или 4 означавају емисионе стандарде, односно које количине загађујућих материја одлазе у ваздух. Препорука НАЛЕД-а је да се забрани увоз возила са ознаком „еуро 3“.