Почетна > Србија
Србија

Сећање на прву Банатску пругу

На данашњи дан пре 168 година поћела је са радом прва пруга у Банату. Воз је кретао из Оравице на банатским планинама и преко Јасенова, Црвене Цркве и Беле Црква стизао у луку Базијаш на Дунаву.
Фото: РТВ/Ђура Мрђа

Први воз кроз наше предела прошао је 20. августа 1854, 25 година од отварања прве железничке пруге Ливерпул – Манчестер. Прва банатска пруга пошла је из Оравице и преко Јасенова и Беле Цркве стизала у луку Базијаш на Дунаву.

У Јасенову је направљена прва железничка станица у нас. Крајем XIX и почетком XX века у Банату је било 2113 км железничке мреже. Од тог дела преко 950 км пролазило је кроз наш део Баната. Банатским пругама пролазили су многи возови.

Поред обичних путничких возова, било је и брзих и еxпресних линија, као она која је почела да саобраћа 1861. г. Келети Еxпрес на линији: Беч-Будимпешта-Кикинда-Темишвар-Вршац-Јасеново-Базијаш. 1878.г. оријенталана еxпресна линија од Беча до Оршаве, већ 1883.г. чувени Оријент Еxпрес на линији Булоњ-Париз-Будимпешта-Кикинда-Букурешт-преко Варне трајектом ишао до Инстамбула, Букурешт – Београд…

Фото: РТВ/Ђура Мрђа

Железничке станице биле су место где се одвијао богат друштвени живот, биле су увек чисте, лепо окречене и обојене, са ружама и другим цвећем у обрађеној башти, са висећим корпама и саксијама на перону, металним оградама. Станице су биле оличење реда, лепог понашања, место достојно друштвеног живота. Возови су онда доносили пошту, њима су стизале вреће са писмима, новине, људи…

И данас неке од њих својим изгледом скрећу пажњу на себе. Оне су својеврсни сведоци времена. Свака од њих је прича за себе, иако их повезују банатске пруге. Данас на банатским пругама саобраћа мало возова. У нашем делу Баната у функцији су пруге: Вршац – Панчево – Београд, Кикинда – Зрењанин – Панчево.

Фото: РТВ/Ђура Мрђа

Возови не возе по реду вожње због недостатка локомотива и композиција, многе пруге су укинуте због нерантабилности. Последња која је скинута ове године је Вршац – Зрењанин фабрика. Нажалост неке станице се урушавају саме од себе, пружни прелази су девастирани а сакупљачи секундарних сировина немилосрдно скидају шине, сигналне уређаје и све што могу.

Иако пруге зарасле у траву и банатску земљу те запуштене станице плене пажњу својом лепотом. Данас неке од њих служе за снимање филмова и телевизијских серија. На прузи Вршац – Панчево саобраћа од 2010. године нова руска моторна гарнитура, која својим изгледом плени пажњу путника, мештана кроз чија места пролази и самих железничара. Железничари верују да ће “ мали Рус “ како га од миља зову, вратити путнике и да ће банатским пругама још дугу возови возити.

Na Batrovcima čekanje pet, na Horgošu tri sata

Преузмите андроид апликацију.