Почетна > Живот и стил
Живот и стил

Савети за оптимизацију пословног окружења

Сведоци смо константне борбе за бољу позицију компанија на тржишту. То ствара притиске и на саме процесе и на запослене да буду ефикаснији. Системи недовољно организовани и функционални онда имају тенденцију да се даље растачу, а запослени се у њима не задржавају. Како бисте избегли такве замке потребно је радити на оптимизацији процеса и посветити пажњу запосленима, а у томе вам могу помоћи следећи савети, пише Милош Петровић.
Фото: Pexels/fauxels
Идентификујте шта је оно што заиста доноси вредност вашем пословном процесу и радите на томе да ту вредност повећате

LEAN филозофија каже да сваки процес можемо да посматрамо кроз три врсте активности: оне који доносе вредност, односно оно што нашем кориснику суштински треба (VA – Value Added), оне које не доносе вредност, али је њихово извршавање неопходно да би се добила додата вредност (S – Support) и оне активности које су присутне у процесу али ни на који начин не доприносе његовој вредности (NVA – Non-Value Added).

Један од ефикасних алата за идентификовање вредности је VA/NVA анализа. Након рашчлањавања и анализе процеса, оно чему треба да тежимо је да повећамо удео VA активности.

Елиминишите активности које не доносе вредност

Често се кључна побољшања крију у отклањању шумова, непотребних активности, елиминисању застоја односно како се по LEAN – у називају 8 (7+1) смртних расипања. Непотребан транспорт, микропокрети, чекања, дефекти, гомилање залиха и производа, прекомерна обрада, недостатак вештина су бунар у коме неповратно бацамо наше ресурсе.

Применом LEAN алата можемо да идентификујемо ова расипања, а затим да радимо на њиховом уклањању. Сваку укљањање неког расипања је мала победа за наш процес, али и људе у нашем систему, јер елиминисањем расипања поред повећања ефикасности имамо и растерећење запослених у обављању непотребних задатака. Такође, свако то побољшање треба да прати одређени стандард како би се осигурали да то наше побољшање функционише и да избегнемо повратак на стару праксу.

Избегавајте правила ради правила

Као што је и поменуто, сваки пословни процес треба да има одређена правила, односно стандарде како се шта извршава, штавише LEAN филозофија инсистира на стандардизацији задатака у циљу једноставнијег и уједначеног рада. Међутим приликом доношења таквих правила можете упасти у замку да правила доносите искључиво „зато што тако треба“. Каже се да LEAN филозофију чини 10% алата и 90% уверења.

На промени уверења је тешко радити, па људи буду склони доношењу правила-стандарда у циљу имплементације LEAN -а без залажења у дубљи смисао. Доношење правила, као и инсистирање да се запослени њих придржавају, без јасне одреднице чему служе и како доприносе процесу може да сломи дух запослених и наруши атмосферу у колективу. Дакле, сваки стандард и правило треба да има смисао и да буде поткрепљено објашњењем, неретко и анализом зашто је уведено.

SCRUM методологија

„Не будите ђубре и не негујте ђубрад у компанији“ цитат је Џефа Сатерленда, коаутора SCRUM методологије. „Ђубрад“ су по његовој дефиницији особе са тендецијом кривљења целог система и људи у њему за све оно што не ваља, а са друге стране са тенденцијом да истичу себе као хероје и неочекивану силу која се изненада појављује и решава ствар.

„Без хероја, ако вам треба херој да би се ствари завршиле имате проблем! Херојски напори су неуспех планирања“ говори даље Сатерленд. Његов контекст је био везан за саму SCRUM методологију која је тимски и практично самоорганизовани приступ решавању пројеката, али је универзално применљив и на цео систем.

Једна компанија је тим, где свако има своје задатке. А у једном тиму треба да се понашате као тимски играч и треба да подстичете тимски дух. Уколико је другачије, знајте да ће вам остатак тима онда бити затвореници који на посао гледају као на рецку која треба да се упише на зиду и који одбројавају дане до одласка.

Негујте комуникацију у вашем систему

Подстичите људе да размишљају, активно се укључују у процесе, дају предлоге за унапређење, па и изазивају промену постојећих правила у циљу бенефита и за себе али и за компанију. И наравно, старајте се да људе адекватно наградите за такав труд. LEAN је филозофија коју чине људи и само подстицањем креативног духа, можемо да очекујемо напредовање и развијање позитивне атмосфере у једном систему, закључује Петровић.

Vreme je za odmor: Sedam razloga zašto su ljudi koji mnogo putuju uspešniji od drugih

Преузмите андроид апликацију.