„Како разумети нову уметничку праксу“ представља српско-енглески илустровани водич кроз новосадску нову уметничку праксу за младе, а промоција овог издања биће одржана 23. новембра у Дистрикту, у оквиру књижевног програма Друге? Европе.
Да бисмо разумели савремену уметност морамо упознати и разумети њен језик.
Зато књига „Како разумети нову уметничку праксу (илустровани српско-енглески водич за младе кроз новосадску нову уметничку праксу)” проблематизује питања: Шта је то савремена уметност? Да ли нам је она, уопште, потребна и како настаје? Да ли је вредно само уметничко дело изложено у галерији или музеју? Могу ли уметници стварати у групи? Може ли концепт бити уметничко дело? По чему се концептуални уметници разликују од осталих? Шта значи концептуална поезија, а шта је то књига уметника? Да ли су услови за добру песму везани стих и рима? Може ли уметност бити невидљива? Да ли она мора бити лепа?
Шта је то новосадска нова уметничка пракса 60-тих и 70-тих година 20. века и због чега је она важна за разумевање савремене уметности?
Новосадска нова уметничка пракса с краја 60-их и почетком 70-их година 20. века јединствена је појава у културној историји града и њено значење превазилази локални контекст. Реч је о алтернативном културном моделу у сфери књижевности, визуелних уметности, филма…, о тзв. „другој линији” уметности (термин Јеше Денегрија) заснованој на експерименту, идеји и концепту. У њој се прожимају поља визуелне уметности, филозофије, социологије, лингвистике, књижевности и др. Њени аутори (Слободан Тишма, Каталин Ладик, Јудита Шалго…) користе уметничке изразе као што су: перформанс, боди арт, уметничке акције, књиге уметника, говор у првом лицу, излагања и интервенције у вангалеријским просторима, ленд арт, сиромашна уметност (арте повера), и сл.
Том темом су се бавили домаћи критичари и теоретичари, попут Јеше Денегриија и Мишка Шуваковића.
Одабрана дела актера новосадске нове уметничке праксе данас се налазе у сталним колекцијама МСУВ-а у Новом Саду и МСУБ-а у Београду, а приређене су и значајне (ретроспективне) изложбе. О раду ових уметника су написани докторати (пр. Јудита Шалго), објављено је неколико значајних монографских публикација као и песничких антологија у којима су заступљени аутори нове уметничке праксе, некима од њих су приређена сабрана дела (пр. Вујица Решин Туцић). Ипак, значај и улога новосадске нове уметничке праксе, позната је, углавном, уским уметничким и академским круговима, али не и младима. Таква уметност се не помиње у средњошколским уџбеницима, о њој се не учи у школи. Зато је, условно говорећи, интерактивни, двојезични илустровани приручник „Како разумети нову уметничку праксу?” намењен младима и широј публици са жељом да се оживи урбани уметнички идентитет.
Ова књига није аналитичка студија, она не валоризује нити нормира – само је један од путоказа и подстицаја за кретање кроз новосадску нову уметничку праксу, њен језик, активности појединаца и група. Писана је у маниру књига за „почетнике” са жељом да се приближе идеје и језик нетрадиционалних уметничких медија, уметничких дела које нису уље на платну, скуптура или римовани сонет.
Ауторке текстова су књижевна критичарка и теоретичарка др Драгана В. Тодоресков и књжевница Љиљана Малетин Војводић. Ученици Школе за дизајн Богдан Шупут радили су илустрације за ову књигу.
Књига ће бити представљена на нетрадиционалан начин – кроз изложбу ученика Школе за дизајн Богдан Шупут.
Догађај ће бити реализован у оквиру пројекта „Промоције књижевних издања”
Koji lokaliteti u okolini Novog Sada su na Listi svetske baštine „Uneska“?
Преузмите андроид апликацију.