Почетна > Србија
Србија

Предложен мањи порез за возила са више од 2 000 кубика

Уместо кубикаже, критеријум за опорезовање биће годиште производње, тако да ће се порези свести на разумну меру, незванично не више од 40 000 динара, и шест пута мање него сада, што често прелази и саму тржишну вредност возила.
Фото: Unsplash/h0lden

Од 1. јануара 2022. године порез који се плаћа приликом регистрације неће се више обрачунавати на основу кубикаже мотора, већ на основу године производње.  Реч је о порезу који се код аутомобила са моторима запремине од преко 2 000 кубних центиметара жаргонски назива “порез на луксуз“ и који је Војислав Шешељ предложио пре две деценије. Тако се у пракси дешавало да годишњи порез на старије “але” од три-четири хиљаде кубика, буде или чак премаши саму вредност возила. Дешавало се да су се власници сналазили и таква возила регистровали фиктивно на инвалиде, јер је та категорија грађана ослобођена те ставке при регистрацији.

Министарство финансија предало је Влади Србије предлог измена и допуна Закона о порезима на употребу, држање и ношење добара, како би се умањило пореско оптерећење на путничка возила стара од пет до 20 година, саопштено је из министарства.

„За возила старости преко двадесет година додатно умањење није предложено, из разлога што се за та возила и сада плаћа 20 одсто од прописаног износа пореза. Такође, додатно умањење код опорезивања ових возила могло би се сматрати подстицајем за њихову набавку, што није прихватљиво са становишта безбедности саобраћаја на путевима и унапређења заштите животне средине“, наводе у Министарству финансија.

Саопштено је да је ресорно министарство направило Нацрт закона о изменама и допунама Закона о порезима на употребу, држање и ношење добара, имајући у виду да се тржишна вредност путничких возила радне запремине мотора преко 2000  кубних цм брже умањује по основу старости у односу на остала моторна возила.

Једноставно, радна запремина мотора већ заиста дуго није апсолутно никакав показатељ снаге, перформанси, луксуза или било које друге карактеристике возила, па је као основица за порез постала нелогична и нетачна.

С тим у вези, указала се потреба да се доследније спроведе уставни принцип опорезивања када је у питању порез на употребу мторних возила, сразмерно економској моћи обвезника, наведено је у саопштењу Министарства финансија.

Иако је јасна намера да се мотивишу возачи да купују новије аутомобиле који ће мање да загађују, многи сматрају да би у причу требало убацити још неке факторе, као нпр. вредност возила, снагу мотора и слично. Пре неколико година сајт Половни аутомобили направио је анкету а анкетирани, велики број њих, сматрао је да су најважнији параметри вредност и старост аутомобила, док је трећина мислила да у причу треба убацити и снагу мотора. Кубикажу су готово сви прогласили најмање логичном.

Овај проблем је у другим земљама решен на различите начине. У зависности од земље, у обзир се узимају радна запремина и снага мотора, старост возила, Еуро норма. У неким висина пореза чак зависи од тежине и димензија аутомобила. Ту су и неке друге таксе, као и повластице у зависности од еколошке подобности возила. Међутим, све важнији фактор у комбинацији горе наведених фактора јесте емисија угљен-диоксида, па се у неким државама опорезивање већ дуго врши само на основу ове емисије. Ми смо тај правилник по други пут одложили, да не би дошло до хаоса због многих који не би могли да удовоље нормама.

I Uber uvršćuje Teslu u svoj vozni park

 

Преузмите андроид апликацију.