Често се на старим фотографијама Новог Сада виде трамваји који су у 20. веку чинили свакодневницу Новосађана.
Многи данас изражавају жал за некадашњим трамвајима у центру Новог Сада, иако данас велики број других возила и људи мења слику о томe, него у време када су се саобраћајне мреже у граду тек градиле.
Историја новосадских трамваја
Електрични трамваји су за Новосађене постали нормална појава почетком 20. века и саобраћали су новосадским улицама скоро 50 година. Према писању Велимира Вукмановића у књизи Нови Сад на Дунаву електрични трамваји су започели своје транзитовање Новим Садом 30. септембра 1911. године. Трамвајске шине су се налазиле у Дунавској, Темеринској, Железничкој и Футошкој улици. Првобитно се у возном парку налазило 11 трамваја, а касније су, како наводи Вукмановић, додата још четири.
Дозвољена брзина је била од 12 до 25 километара на час, а новосадски трамваји су уживали велику популарност.
Првих пар година, од када је трамвај почео са радом у граду, превезли су се милиони путника. Разлог томе је и што у то време других могућности за саобраћање није било. Пре трамваја били су популарни фијакери, као главни извор вожње.
Милионски превози били су редовна ствар, и то само у току једне календарске године, све до ратних година, тачније све до 1941. године када је трамвајски погон бомбардован.
Трамваји су новосадским улицама опет почели да делегирају након Другог светског рата, тачније 1945. године, а само годину дана касније оборени су сви рекорди у превозу Новосађана. Према писањима Вукмановића те године се превезло 7,9 милиона Новосађана.
Милионске посете трамвајима у Новом Саду забележене су и у следећих неколико послератних година, а у 50-им година прошлог века почело је са негативним трендом и све мањој посећености.
1958. године одлуком Народног одбора овај вид саобраћаја је укинут. Као разлог томе наводи се ширење града, већи прилив становништва и недостатак трамвајске мреже коју је требало изградити и за чије радове је требало сачекати коју годину.
У последњој години рада новосадских трамваја свега неколико десетина хиљада људи се провозало њиме.
После укидања трамваја Новосађани су прешли на градску аутобуску линију.
Преузмите андроид апликацију.