За просечног Новосадског бициклисту никаква климатска промена не представља проблем, ако је ишта специфично за нас онда је то дефинитивно бициклизам у свако доба године.
Процењује се да у Новом Саду има више од 40.000 бициклиста, а велики број њих у зимском периоду паузира „педалирање“, те им је ово пролећно време идеално да скину прашину са свог двоточкаша и почну са његовом поновном употребом.
Пре свега тога потребно је проверити у каквом је стању бицикл, не треба заборавити да је безбедност у саобраћају увек на првом месту.
Да не би било „хватања за главу“ у бициклани, савет „Циклотеке“ је да оно на шта треба прво бацити поглед јесу гуме и колико су издуване, а када се надувају правац на сервис који није тако далеко, јер „бициклом је све на 10 минута“.
„Потребно је урадити сезонски сервис да се бицикл прегледа, поправе кочнице, центрирају точкови да се у суштини уклоне трагови претходне године са бицикла и да се он технички оспособи за нову сезону“, рекао нам је Никола Терзић из „Циклотеке“
Кроз разговор Николом сазнали смо да је важно одржавати бицикл, не само да би дуже трајао, већ првенствено из безбедносних разлога.
„Кочнице се константно хабају и то су делови који треба да осигуравају сигурност у току вожње, осим тога треба обратити пажњу да су точкови центрирани, мењачи наштеловани и да нема луфта у лежајевима, дакле учинити све да је бицикли технички исправан“, рекао је Никола.
Није потребна виша математика да знамо основе одржавања бицикла. Пре свега треба водити рачуна да су гуме надуване и да нису излизане (ћелаве), а ланац подмазан и бицикл ради као „сингерица“.
Одржавање бицикла зависи од општег стања сваког бицикла појединачно, али да не би било прљавих руку када спадне ланац, ипак је пожељна стручна помоћ и одлазак код сервисера.
А шта ако се деси квар?
„За спадање ланца може бити више узрока, али најчешће се дешава зато што мењачи нису довољно добро наштеловани. Уколико бицикл нема брзине или има једну брзину, популарно single speed, онда ланац није довољно добро затегнут и то је разлог зашто спада. Поврх свега, то може да се поправи у току сезонског сервиса, међутим, то није тако чест квар“, каже Никола.
Како бисмо и даље поносно носили титулу светског првака у зимском бициклирању, неопходно је водити рачуна и о уочљивости на стазама и другим учесницима у саобраћају.
Многобројне студије показују да су бициклисти уочљивији на путу када имају светла на бициклу, него када имају рефлектујући прслук.
Светла на бициклу су и по Закону о безбедности саобраћаја на путевима у Републици Србији обавезна. Новосадска бициклистичка иницијатива редовно скреће пажњу бициклистима на обавезу поседовања светала на бициклу.
„Ради безбедности, сваки бицикл треба да има бела светла напред и црвена натраг. Такође, потребно је да има рефлектујуће траке на гумама, а ако нема потребно је да се монтирају мачије очи на сваком точку, педале да имају своје сопствене катадиоптере и наравно кочнице да су исправне. Све остало су преференце сваког возача понаособ“, рекао је Никола за Градске инфо.
Са преко 100 километара стаза, бициклистичка инфраструктура Новог Сада је на завидном нивоу, те је вожња бицикла прави избор када је у питању превоз кроз наш град, све док знамо колико је безбедно превозно средство које користимо.
Уколико нисте бициклиста, подсећамо, буџет за 2023. годину поново предвиђа 20 милиона динара субвенција за куповину бицикала.
У 2021. години за ту сврху издвојено је 18 милиона динара, док је у 2022. години за исту намену издвојено 20 милиона динара. У те две године помоћ при куповини новог бицикла добило је скоро 3.500 грађана.
Преузмите андроид апликацију.