Понекад сви морамо да кажемо ствари које можда нису нарочито пријатне. Али постоји начин да се то уради.
Танка је линија између исказивања свог мишљења и ненамерне увреде или изазивања нелагодности. Ту границу често одређује емоционална интелигенција. То је способност препознавања, разумевања и управљања сопственим и туђим емоцијама. Неки људи, а да тога нису свесни, често користе непријатне фразе које су неприкладне јер им недостаје ова емоционална осетљивост. Ово се не односи на преосетљивост или политичку коректност – ради се о разумевању утицаја наших речи на друге.
1. Шалим се
У нашим свакодневним интеракцијама хумор игра значајну улогу. Поправља расположење, подстиче везе и чини разговоре пријатним. Али граница између смешног и увредљивог је танка, а људи са ниском емоционалном интелигенцијом често је прелазе несвесно.
Обично кажу, „Шалим се” да би умањили било какву увреду изазвану њиховим речима и одложили одговорност за утицај својих речи на слушаоца.
Ова фраза је непријатна јер поништава осећања особе којој је упућена. Имплицира да је превише осетљива или да јој недостаје смисао за хумор, уместо да призна да је „шала” можда била неприкладна или штетна. Хумор никада не би требало да буде на штету туђих осец́ања. Ако неко сматра да је ваша шала увредљива, кључно је да то препознате и извините се, а не да се браните говорећи „Шалим се“.
2. Не бих да будем непристојан, али…
Понекад сви морамо да кажемо ствари које можда нису нарочито пријатне. Али постоји начин да се то уради, а започињање са „Не желим да будем непристојан, али…” то свакако није. Када реченица почиње са „Не желим да будем непристојан”, скоро да је то гаранција да ће оно што следи бити непристојно. То је као унапред дато извињење због увредљивог понашања.
То не ублажава тежину критике која следи. Напротив, ставља слушаоца у одбрамбени став чак и пре него што се изговори нешто битно.
Уместо коришћења ове непријатне фразе, покушајте да понудите конструктивну критику на емпатичнији и тактичнији начин. То може много допринети одржавању позитивних односа.
3. Превише си осетљив
„Превише си осетљив” често се чује од оних са ниском емоционалном интелигенцијом. То је лак начин да се одбаце нечија осећања, а да се заправо не реши проблем.
Оно што ову фразу чини непријатном јесте то што пребацује кривицу на особу која изражава своја осећања, указујући на то да је проблем њихова емоционална реакција, а не понашање или речи које су је изазвале.
Пре него што за некога кажете да је „превише осетљив”, треба да знате да свако има другачији праг за оно што може емоционално да толерише. Уместо да омаловажавате њихова осећања, покушајте да их признате и разговарајте о томе с поштовањем.
4. То није мој проблем
Још једна непријатна фраза коју људи са ниском емоционалном интелигенцијом обично користе. То је изјава која се често користи за дистанцирање од ситуације или проблема, ефективно се ослобађајући било какве одговорности.
Проблем са овом изјавом је то што показује недостатак емпатије и неспремност да се помогне, чак и када ситуација може укључивати или индиректно утицати на њих. То указује на то да више цене сопствену удобност него проналажење решења или пружање подршке.
Ако се нађете у искушењу да употребите ову фразу, застаните на тренутак и размислите да ли постоји нешто што можете учинити да помогнете или барем покажете емпатију. Јер, свака интеракција коју имамо са другима прилика је да ојачамо наше односе, а изговарање „То није мој проблем” скоро увек постиже супротан ефекат.
5. Смири се
Рећи некоме да се „смири” усред емоционалног излива или жестоке свађе може да се чини као логична реакција. Али из перспективе емоционалне интелигенције, то је једна од најконтрапродуктивнијих ствари које можете рећи. То је зато што омаловажава осећања друге особе и чак може додатно да појача њене емоције. Показује недостатак емпатије и разумевања, што ови изјаву чини непријатном када је неко видно узрујан или узнемирен.
Уместо тога, покушајте да слушате и потврдите њихова осећања. Не морате с њима да се слажете, али једноставно признавање њихових емоција може много допринети смиривању ситуације.
6. Пређи преко тога
„Пређи преко тога” фраза је коју смо сви вероватно чули или чак користили у неком тренутку. Често се изговара с намером да некога охрабри да пређе преко тешке ситуације или емоционалног пада. Међутим, са становишта емоционалне интелигенције, то је фраза којој недостаје емпатија и разумевање.
Овом изјавом занемарују се нечија осећања и време које ће им можда бити потребно да процесуирају и излече се. Исцељење није линеаран процес и свако има свој темпо.
7. Ти увек…
Ово је уобичајено, посебно током расправа или жестоких дискусија. То је општа изјава која често претходи критици или приговору, попут „Увек заборавиш да опереш судове” или „Увек ме прекидаш”.
Проблем са „Ти увек…” је тај што недостаје праведност и тачност. Генерализује понашање, игноришући време када особа није показивала понашање због ког је критикована. Ово може учинити да критикована особа заузме одбрамбени став и мање је вероватно да ће прихватити оно што говорите. Уместо тога, фокусирајте се на специфично понашање које узрокује проблем и реците како се осећате. Овакав приступ пре ће довести до разумевања и разрешења него до огорчености и сукоба.
8. Само сам био искрен
Искреност је, без сумње, драгоцена особина. Али фраза „Само сам био искрен” често долази након грубе или оштре изјаве, служећи као оправдање за потенцијално штетне речи.
Занимљиво је да ова фраза може проузроковати више штете него користи. Искреност је важна, али и такт и емпатија. Ова изјава имплицира да искреност некоме даје дозволу да каже било шта, без обзира на њен утицај на друге.
Уместо да се кријете иза „само сам био искрен“, размислите о томе да своју истину изнесете на промишљенији и пажљивији начин. Искреност не мора бити брутална, може бити и љубазна и конструктивна. Балансирање искрености са саосећањем прави је знак емоционалне интелигенције.
9. Претерујеш
Ово је још једна уобичајена фраза коју људи са ниском емоционалном интелигенцијом обично користе. Често се каже некоме ко изражава јаке емоције или страствено реагује на ситуацију.
Оно што ову фразу чини непријатном јесте то што омаловажава осећања и искуства те особе. Уместо да призна њихове емоције, обезвређује их, чинећи да се особа осећа као да је њена реакција неоправдана или претерана.
Свака особа има јединствен начин реаговања на различите ситуације. Оно што једној особи може изгледати као претерана реакција може бити нормална реакција за другу. Уместо да одбацујете нечија осећања, покушајте да разумете њихову перспективу и понудите подршку ако је потребно.
10. Како год
„Како год” пуно је омаловажавања. Често се користи за изражавање равнодушности или за прекид разговора, због чега је непријатна изјава коју људи са ниском емоционалном интелигенцијом обично користе.
Комуникација значи повезивање и ништа не прекида ту везу брже од равнодушности. Када кажемо „како год”, у суштини саопштавамо да нам није стало до мисли или осећања друге особе.
Уместо да овоме прибегавамо, треба да покушамо да останемо ангажовани. Чак и ако се не слажемо, постоје бољи начини да то изразимо. На крају крајева, сваки разговор је прилика за разумевање и раст, па га немојте прекидати са омаловажавајућим „како год”.
Преузмите андроид апликацију.