Прошлогодишњи договор Народне банке Србије (НБС) и банака у нашој земљи да банке које су накнаде за платне услуге грађанима повећавале од 1. јануара 2021. тарифе умање за 30 одсто или врате на пређашњи ниво, истиче 1. септембра, а у НБС кажу да их ниједна банка није обавестила о томе да мења тарифу, на шта су оне обавезне ако желе да промене износ накнаде.
„У протеклом периоду, ниједна банка није доставила обавештење о измени тарифа, односно увођењу нових тарифа по којима банке наплаћују накнаде за пружање платних услуга. С друге стране, неколико банака је доставило обавештење о увођењу нових производа или услуга, којим су допунили палету производа и услуга“, речено је Тањугу у централној банци.
Из НБС наводе да су уз наведено обавештење банке дужне да доставе прописану документацију, укључујући и приказ механизма формирања цене новог производа.
Обавеза је банака да доставе и модел уговора о новом производу који ће банка закључивати с клијентом и репрезентативни пример овог производа, који садрже све елементе на основу којих се могу утврдити услови под којима ће се одређени производ или услуга користити, а нарочито приказ врсте и висине свих накнада и других трошкова који падају на терет клијента.
Из Народне банке подсећају да је лане прецизиран и рок, односно утврђено је да банке морају да о измени тарифа НБС обавесте најкасније 45 дана пре планираног усвајања измена и да јој уз та обавештења доставе прописану документацију.
Овај рок се рачуна од достављања уредне документације, а уколико је затражила допуну документације, НБС може да одреди одговарајући рок, који не може бити дужи од шест месеци, пре чијег истека банке не могу доставити допуњену документацију.
Прецизирају и да, имајући у виду да 1. септембра истиче рок од годину дана за примену умањених накнада за платне услуге, банке могу да наставе да примењују тарифе које су усвојиле од 1. јануара 2021. године до августа 2022. те да то не представља повећање тарифа како се често тумачи, већ обрачун накнада у складу са важећим тарифником.
Подсећају такође да је НБС као трајну меру, која је на располагању свим грађанима, донела одлуку о платном рачуну са основним услугама, којом је прописана обавезна садржина у погледу врсте услуга у оквиру тог пакета и ограничена цена тог пакета рачуна на износ од 150 динара.
Тај пакет укључује, примера ради, и услугу мобилног банкарства, уз попуст од 30 одсто у односу на остале пакете, а могуће је да се у оквиру тог пакета додају одређене додатне услуге, као што је кредитна картица, тако да укупна накнада и даље буде нижа од накнаде за следећи пакет.
Грађани, наводе из НБС, у сваком тренутку могу да пређу на овај пакет услуга код исте или друге банке, чиме ће избећи повраћај на цене пре договореног попуста од 30 одсто.
НБС очекује од банака у Србији да спроводе одрживу и одговорну пословну политику и оцене оправданост повећања цена накнада и услуга, наводе из централне банке и истичу да да ће она пратити ситуацију и у оквиру своје контролне функције, по потреби, предузимати активности, пре свега у циљу заштите корисника финансијских услуга.
Банкари нерадо говоре о томе колике ће накнаде примењивати од септембра, па је од десетак банака које смо питали о будућим висинама тарифа одговорила само Моби банка.
У овој банци Тањугу је речено да ће се од 1. септембра накнаде и провизије вратити на ниво који је био важећи пре увођења мораторијума, али да цене неће бити додатно повећаване.
„Овој промени не подлеже наша понуда за примаоце зараде, који и даље могу да рачунају на бесплатно одржавање текућег рачуна, подизање новца на банкоматима свих банака без провизије и бесплатне трансакције у домаћем платном промету све док код нас примају зараду у износу већем од 35.000 РСД“, кажу у Моби банци.
Неке банке су на својим сајтовима поставиле ценовнике, па клијенти могу да виде да ли ће им од петка накнада бити другачија него што је сада.
Тако ће, према информацијама са сајта Банке Интезе, од 1. септембра за кориснике рачуна у овој банци одржавање бити враћено на ниво од августа 2022. године, па ће, рецимо, за кориснике основног пакета накнада бити враћена на ранијих 220 уместо садашњих 195 динара.
Уредник портала „Каматица“ Душан Узелац за Танјуг каже да није за очекивати да банке одмах од 1. септембра крену са променом накнада, већ касније.
„ Повећања сигурно неће бити у првом налету, али временом ће банке рачунати када је згодан тренутак да повећају неке накнаде. Накнаде су за њих врло квалитетан додатни извор прихода и оне свакако гледају да га кроз цене искористе на најбољи могући начин“, оцењује он.
Као важно истиче да је банкарско тржиште код нас доста развијено када је реч о броју банака, да неке од њих имају велики број клијената и могу себи да приуште поскупљења накнада, док друге банке користе ниже накнаде за нове клијенте.
„То је оно што би ми као клијенти требало да искористимо да би могли да уштедимо. Дакле, изабрати банку која је гладна нових клијената јер су оне у таквим ситуацијама најчешће и најповољније када је реч накнадама или неким другим трошковима“, наводи Узелац.
Према његовим речима, неопходно је да се грађани информишу о висинама накнада банака, али то није довољно, јер, како каже, информисање о ценама је само први корак у управљању финансијама.
„Најважнији корак заправо је тај да је клијент вољан да промени банку јер докле год банка поскупљује своје услуге а не види да клијенти због тога одлазе, она нема разлога да мења своју ценовну политику“, истиче саговорник Танјуга.
Додаје да је једно да се клијенти жале и емотивно реагују на поскупљење, а друго да су спремни да промене банку, што, признаје, није лако, па се не каже без разлога да је лакше променити брачног друга него банку.
Наводећи шта би још грађани могли да ураде за себе да се спасу банкарских накнада, каже да би ваљало да воде рачуна о томе колико често подижу новац са банкомата, јер ако се то ради једном месечно провизија није велика, али ако се паре узимају сваког другог, трећег дана онда трошак може да буде велики и важно је изабрати банку чија је провизија мања.
Такође је важно и водити рачуна о томе са чијег банкомата се новац подиже.
„Веома је битно разумети структуру накнада за услуге које користите, да, ако вам наплаћују подизање са банкомата других банака, знате колико то кошта и да тражите банкомат своје банке. Има банака које можда имају скупље одржавање рачуна, али дозвољавају подизање са свих банкомата тако да је поента да изаберемо банку која одговара нашим финансијским потребама“, закључује Узелац.
Преузмите андроид апликацију.