Маракеш, иако не главни, један од најпопуларнијих градова у Мароку, сценографија је за приче из „Хиљаду и једне ноћи”. Овај шарени град који лако буди сва чула никога неће оставити равнодушним, а посебно не путнике који се по први пут срећу са арапском културом.
У краљевству на рубу Африке, мир се може пронаћи само дубоко у Сахари. У градовима – никада – јер људи раде, забављају се и чак моле на улицама, а весели Маракеш то најбоље доказује. Његов трг Djemaa El-Fna је светска престоница боја, мириса, музике, игара, кротитеља змија, тренера мајмуна, пророка и приповедача, таттоо уметника… За неколико новчића Мароканац ће учинити било шта за вас – пустити вас да држите јаре, јашете камилу, водити вас до скривених водопада… У краљевству чуда, све је могуће, чак и да, макар на тренутак, носите око врата “огрлицу” од праве змије, а Маракеш је метафора за чудо.
Основан у 11. веку, овај град је кроз векове био центар трговине, културе и уметности у северозападној Африци, а данас је синоним за егзотичну авантуру. Његов стратешки положај на трговачким путевима између Сахаре и северне Африке учинио га је важним центром размене роба и културе.
Алморавиди су изградили прве зидине града и поставили темеље Медине, старог градског језгра. Током наредних векова, град је био под утицајем различитих династија, попут алмохада и саадија, који су додатно обликовали његову архитектуру и културу. Један од најпознатијих владара Маракеша био је Ахмед ал-Мансур, члан саадијске династије, који је у 16. веку изградио величанствену палачу Ел-Бади, симбол моћи и богатства. Иако је палата данас у рушевинама, њена величина и преостали украси и даље импресионирају посетиоце.
Djemaa El-Fna је срце Маракеша и његова најпознатија атракција. Овај живописни трг је током дана испуњен продавцима воћа, зачина и рукотворина, док се увече претвара у спектакуларну позорницу за кротитеље змија, музичаре, приповедаче и извођаче традиционалних плесова. Мириси мароканске кухиње, звуци бубњева и светла лампиона чине овај трг једним од најупечатљивијих места на свету.
Ту је и Кутубија џамија, симбол града, препознатљива је по свом високом минарету који доминира хоризонтом. Изграђена у 12. веку, ова џамија је пример савршене симбиозе исламске архитектуре и мароканске естетике. Прелепа Бахија палата је још једно ремек-дело архитектуре, са својим раскошним вртовима, мозаицима и пажљиво уређеним просторијама и можда најимпресивнија знаменитост Маракеша.
Саграђена крајем 19. века, ова палата била је дом великог везира и симбол луксуза тог времена. Екстравагантни комплекс од 8.000 квадратних метара, украшен је од пода до плафона сложеном интарзијом, стукатурама и зоуаком – осликаним дрветом. У овим величанственим просторијама повремено се одржавају важни културни догађаји.
Маракеш није познат само по својим грандиозним грађевинама, већ и по скривеним драгуљима. На пример, Мајореле, шик ботаничка башта коју је креирао француски уметник Жак Мајорел, пружа спокојну оазу у хаотичном граду.
Ова башта је касније постала дом чувеног дизајнера Ив Сен Лорана који ју је купио са својим партнером 1980. године како би је одржали отвореном за јавност и допринели њеном уређењу. Врт, започет пре тачно сто година, чува три стотине биљних врста са пет континената. У срцу врта налази се Мажорелов електрично плави атеље у арт децо стилу, у којем је данас Берберски музеј (Musée Berbère), са збирком од око 600 артефаката који приказују богату културу и историју аутохтоних народа Марока.
У последњим годинама врт је постао изузетно популаран и сада је најпосећенија туристичка атракција у Мароку, те више није мирна оаза каква је била до пре десет година. Данас се овде може пронаћи и удобни кафић, мала ккњижара, као и бутик са рукотворинама и накитом инспирисаним берберском културом и YSL дизајном.
Још једна занимљивост је сук (традиционална пијаца), где се можете изгубити у лавиринту уличица препуних шарених тканина, зачина, тепиха и рукотворина. Овде је ценкање обавезно, а вешти трговци учиниће да чак и једноставна куповина постане незаборавно искуство.
Аутор текста: Н. К.
Преузмите андроид апликацију.