Књижевност, у својој суштини, носи универзалне поруке, али се суочава с изазовом како допрети до нових генерација које, у ери савремених технологија, све мање читају. Наставници и едукатори непрестано трагају за начинима како да школску лектиру приближе младима. Један од иновативних приступа је „Лектира на радију”, концепт у форми радио-драме, сегмент драмског програма РТВ-а.

Он комбинује традицију са модерним медијима, стварајући тако мост између прошлих и будућих времена. О овом пројекту, као и о изазовима у настави књижевности, разговарали смо с професорком Мирјаном Грдинић, стручњаком за методику наставе књижевности и српског језика, која је поделила своје искуство о пројекту „Лектира на радију”.
Књижевност у дигиталном добу: Приступ новим генерацијама
У данашњем свету, где доминирају дигитални садржаји и брзи токови информација, основци и средњошколци све ређе читају. Како би се овај проблем превазишао, професорка Грдинић сматра да је неопходно користити мултимедијалне приступе како би им школска лектира била што интересантнија и приступачнија. „Ваш пројекат „Лектира на радију“ управо представља један од видова медија који би ученицима свакако био интересантан у разумевању поруке и емоција које то дело садржи у себи, а самим тим би их подстакло да само дело и у целости прочитају“, објашњава она.
Пројект „Лектира на радију” у продукцији Радио- телевизија Војводине омогућава ученицима да доживе књижевна дела кроз аудио формат, чиме се активира њихова машта и креативност. Слушајући радио-драме, ученици нису ограничени визуелним приказима ликова и сцена, већ су подстакнути да сами створе слике, што им омогућава да доживе дело на јединствен начин.
„Увек је боље када им се не намеће изглед јунака, ситуација већ их подстичемо да они на основу оног што чују развију своју слику о делу која остаје трајна и разликује се од осталих који су слушали одређено дело. Истовремено слушајући ученици богате свој речник што је такође изузетно важно“, каже професорка Грдинић додајући да „тиме у каснијој анализи дела, у разговору са ученицима, долази до сучељавања и размене искустава и спознаја о самом делу“.
Драмски програм Радио-телевизије Војводине, у оквиру пројекта „Лектира на радију“, до сада је оживео и лектире за шести разред, попут “Каљави коњ” Весне Алексић као и лектиру за пети разред основне школе „Зеленбабини дарови” Иване Нешић. Крајем маја очекује се и класик „Антигона“ за први разред средње школе.
Испуњење изазова у настави лектире
Када је реч о изазовима у настави књижевности, професорка Грдинић наводи да се сваки разред понаша као посебна прича, те да је прилагођавање различитим интересовањима ученика кључ успеха.
„Успевала сам захваљујући својој ширини да их предухитрим у њиховој незаинтересованости тако што сам им давала одређене истраживачке задатке који су представљали изазов за њих, па несвесно трагаући за решењима, то јест одговорима они су прочитали део, а убрзо и целу лектиру“, наглашава она.
Иако се чини да млади људи немају интереса за лектиру, професорка Грдинић је успела да их мотивише користећи актуелне технике, као што су истраживачки радови, међу којима је било и цртежа, презентација, глуме, перформанса, краћих есеја, повезивање са аудио и видео записима, као и групних радова.
„Мотивисање за читање одређеног дела је од изузетне важности. Мотивација може бити само једна или две интересантне интригантне реченице које им упути професор или пак добар, али кратак видео запис што не мора директно бити везано за само дело“, додаје професорка.
Радио-драме: Нова димензија ангажовања ученика
Једно од питања које постављамо јесте како би постојање лектире у форми радио-драме могло да утиче на ангажман ученика. Професорка Грдинић сматра да би овакав облик наставе имао огроман утицај, јер омогућава ученицима да на потпуно нов начин доживе књижевна дела.
„Традиционалне методе у ери информационих технологија су заиста превазиђени, треба се прилагодити времену у којем живимо и савременом ученику који све жели да буде што брже и краће, тако да ваш пројекат треба да буде укључен у наставни процес“, објашњава она.
Спој традиције и савремених технологија
Како би се књижевност сачувала и преносила новим генерацијама, важно је да наставне методе постану што динамичније и приступачније. Кроз радио-драме, ученици не само да уче о књигама, већ и развијају вештине креативног размишљања, што ће им користити током целокупног образовања.
„Лектира на радију“ РТВ-а представља корак напред у процесу образовања, који омогућава да се богатство књижевних дела доживи на потпуно нови начин, релевантан за младе новог доба.
Ликове у радио-драми Антигона тумачи девет средњошколаца, студената, полазници драмске школе Театар младих Мишоловка.
Међу њима су: Тара Јефтовић – Антигона, Ена Витомировић – Исмена, Еуридика – Теодора Кузманов, Хемон – Марко Тривић, Тиресија – Перо Блажић, Креонт – Василије Зечевић, Стражар – Михајло Гуцуња, Хоровођа – Марко Глишић, Гласник – Павле Мазалица.
Музику за драму компоновао је композитор Лазар Новков.
Уредница и драматуршкиња је Дивна Стојанов.
Преузмите андроид апликацију.