Почетна > Нови Сад

Нови Сад Новосадске приче

Кратка шетња некадашњим Новим Садом: Челични феникс на Дунаву

Љубитељима геометрије и симетрије сигурно ће привући пажњу фотографија некадашњег железничког моста „Франц Јозеф”, који се стапа са тунелом испод Петроварадинске тврђаве.
Фото: Старе фотографије Новог Сада

Кадар је настао, процењује се, на самом почетку 20. века, око 1900. године, и био је мање-више такав све до 13. априла 1941, када је срушен.

Наиме, још давније 1883. Године, немачки грађевински инжењер Карл Бауман пројектовао је железнички мост преко Дунава, као и тунел испод тврђаве, што је било део железничке мреже грађене од Земуна до Суботице. Сам тунел је копан кроз стену и то у дужини од 341 метра и представљао је, сложићемо се, импресиван грађевински подухват.

Када је реч о самом мосту, он је прављен од челика, смештен на шест бетонских стубова (од којих су три још видљива јер су и даље начичкана у Дунаву) и дугачак 432 метра. Мост је тада добио име по аустроугарском цару Францу Јозефу, али бива преименован након Првог светског рата у Мост краљевића Андреја (најмлађег сина краља Александра Карађорђевића).

Након рушења 1941. године, немачки инжењери су на истом месту убрзо подигли нови и тако обновили прекинути железнички саобраћај, који је у том тренутку и те како био потребан за слање трупа и војне опреме. Међутим, мост поново бива порушен 22. октобра 1944. године и то од „руке” немачких војника, који су се тада кретали у супротном правцу. Тада је мало фалило да настрада и сама тврђава, будући да је фашистима било на уму да у ваздух подигну и мост и тунел! Мост више није обнављан, а делови су искоришћени за изградњу железничког моста Маршала Тита, касније познатијег као Жежељев. У деценијама док тунел није служио за саобраћај, простор је најпре кориштен као војни магацин, да би потом добио цивилну употребу. У њему су се гајили шампињони и складиштила замрзнута дивљач, да би потом постао сметлиште из ког је пре неколико година извађено неколико тона отпада.

Нова намена моста се још чека, а према већ усвојеној техничкој документацији, мост и тунел биће у потпуности проходни за пешаке и бициклисте, док ће у делу тунела бити промотивно-изложбени простор посвећен историји Петроварадинске тврђаве. Као и лифт и степениште који ће водити до платоа нашег „Гибралтара на Дунаву”.

Рубрика „Кратка шетња некадашњим Новим Садом” 
настала је у сарадњи листа „Дневник” и 
Фејсбук странице „Старе фотографије Новог Сада” 
коју уређује др Милош Стојаковић.

Када фантазија преузме стварност: „Džokerov frizer“ Милана Пенезића вечерас у Футогу

Преузмите андроид апликацију.